ADD
13.05.2023
Hej! Jag har under ett par år velat göra en utredning ifall jag skulle ha ADD, men vet inte hur man går till väga. Vart ska man ringa, och hur går en ADD eller ADHD utredning till? Fundersam tjej
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
22.05.2023
Hejsan,
Tack för din fråga! Till att börja med så kan jag berätta att då man är i din ålder är det relativt ovanligt att man har gått igenom barnrådgivning och grundskola utan att ha upptäckts ha ADD eller ADHD. Det förekommer att man har en odiagnostiserad ADD/ADHD, men det är som sagt relativt ovanligt. Om dina symtom är nya, alltså inte hängt med dig sedan barnsben och igenom hela din skolgång är det inte frågan om ADD eller ADHD.
Det du kan göra är att vända dig till din studerandehälsovård, där hjälper man dig vidare. Steget innan en utredning sätts igång är en större intervju och blodprov, nu vet jag inte riktigt längre de exakta rutinerna för studerandehälsovård eftersom jag själv arbetar kommunalt på ett hvc.
Att ha svårt med koncentrationen och motivationen kan bero på många olika saker. Det är viktigt att dina basbehov är i balans, alltså att du har en god sömn, att du äter hälsosamt och mångsidigt och att du rör på dig regelbundet flera gånger i veckan. Saker som också kan störa koncentration och motivation är kärlek, olycklig kärlek, vänner, familj o bekantas mående, upplevd ensamhet mm. Den här tiden på året är ofta tuffare, läsåret går mot sitt slut och energin börjar vara slut.
Så med det här råder jag dig att tänka över hur du haft det genom livet med koncentration, impulsivitet och konsekvenstänk. Prata med dina vårdnadshavare, kanske de eller någon i skolan/på rådgivningen någon gång funderat på om du skulle kunna ha ADD/ADHD? Och känns det ännu som att du är osäker och behöver få svar så kontakta som sagt din studerandehälsovård. Är det så att dina studier nu slutar så hör dig fram till det närmaste Psykosociala centret som du geografiskt hör till för att få hjälp framåt.
Varma hälsningar,
Diana
Specialsjukskötare i psykiatri