Blodblandade flytningar
27.12.2022
Jag har varit förkyld i några dagar här över julen och inte mått så bra psykiskt heller. Men idag såg jag att jag hade blodblandade flytningar. Nån dag tidigare hade jag också väldigt mycket "vanliga" flytningar. Är lite förrvirrad för jag har hört att man kan ha blodblandade flytningar just före mensen, men jag ska ha min mens om ca 2 veckor. Det var inte så mycket blod men vad beror det på? Är det farligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.12.2022
Hej,
Nej det är inte farligt och ingenting du behöver oroa dig över. Nästan alla tjejer får mellanblödningar någon gång, och ibland kan man få lite blodblandade flytningar i samband med ägglossningen (vilket tidsmässigt kunde passa in på dig.) Kroppen lever hela tiden och oftast känner vi inte till alla de processer som sker inuti, så även om du aldrig tidigare har haft mellanblödningar så betyder det inte att någonting är fel. Om det skulle bli återkommande så att det inträffar ofta eller att du blöder mycket så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi