Illamående efter matintag
25.05.2025
Jag har märkt att på senaste tiden nu så börjar jag må dåligt efter att jag ätit. Jag tänkte till först att det kan vara att jag äter ganska ohälsosam mat, så jag har ändrat på mina matvanor men det är samma sak jag börjar må dåligt och får illamående. Jag äter laktosfritt så det är ju inte det heller. Vad kan detta bero på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.05.2025
Hej,
Det är svårt att svara på vad ditt illamående kan bero på eftersom det finns otroligt många olika orsaker till varför man kan må illa i samband med att man äter. Allt från ångest till olika överkänsligheter till att man äter för sällan eller har för sur eller för basisk miljö i magsäcken. Så enbart på basen av det du skriver kan jag omöjligt veta vad ditt illamående beror på.
Några saker du själv kan tänka på: Du skriver att det har varit så "på senaste tiden", men hur länge rör det sig om? De senaste två veckorna? Två månaderna? Det senaste halvåret?
Jag tycker att du skall försöka se över dina matrutiner och försöka äta regelbundet och "vanligt" ett tag för att försöka hitta orsaken. Med "vanligt" menar jag att du inte behöver försöka överdriva åt något håll med att lämna bort eller lägga till någonting specifikt utan försök äta helt vanlig mat, och ta hänsyn till de begränsningar du har eftersom du vet om att du skall äta laktosfritt. Du kan gärna föra matdagbok där du kan anteckna vad du äter och hur du mår. En helt konkret sak du kan testa är att pressa citron i vatten som du dricker vid varje måltid eftersom detta kan hjälpa till i din magsäck.
Om du inte alls märker någon förbättring eller förändring med tiden så rekommenderar jag att du talar med en läkare.
Kram,
Tessi