Känslor
30.06.2025
Hej.
Jag är på g med en kille men vet inte om jag tycker om honom påriktigt. Ena dagen gillar jag honom mycket och tänker mycket på honom, medans nästa dag är jag bara rädd och förvirrad och det känns fel. Det känns elakt att fortsätta när jag inte är säker på vad jag tycker men vill ändå inte låta honom gå. Hur får man fatt på sina känslor och hur vet man själv vad man tycker?? Någon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2025
Hej,
Det är ingen lätt fråga du ställer. Hur vet man vad man känner för någon och om man skall våga satsa? Tänk om man gör fel?
Det kan vara jättesvårt att veta, och jag förstår att det känns som ett stort beslut då du å ena sidan inte är säker och känner dig elak som "leker" med honom men du å andra sidan inte heller vill släppa honom helt för tänk om det ändå är rätt?
Jag tänker att det alltid finns bara två alternativ med relationer, antingen fungerar de eller så gör de inte det. Ibland kan man ha jättelånga relationer som fungerar under en lång tid men i något skede kan d ändå ta slut - och det betyder inte att man skulle ha misslyckats eller valt fel utan bara att hela poängen med ett förhållande är att det skall vara en person som man tycker om och vill vara tillsammans med, så om det av någon anledning inte känns så så är det det rätta för båda tå att man bryter upp. Därför tycker jag inte att du i nuläget behöver oroa dig över hur långt ert förhållande kan tänkas bli eller om du ser någon framtid med honom på sikt, utan du är helt fri att följa enbart din magkänsla. Om det känns pirrigt och tanken på att träffa honom eller höra från honom gör dig glad så är det det som räknas. Om tanken på att umgås med honom däremot stressar dig så behöver du fundera över vad det beror på. Är det någon red-flag som du reagerar på eller någonting som ger dig "ick"? Vad tror du i så fall att det är och hur önskar du att det var?
Ibland kan det vara så med personer som man t.ex. mest har skrivit med att man bygger upp en bild av hur de skall vara i sitt huvud. Alla de saker som man t.ex. inte känner till så fyller man på med hur man själv önskar att det skulle vara, men att sedan då man träffar personen på riktigt så visar det sig att de inte alls är så och att bilden man hade inte stämmer. Då är det rimligt att man kan bli fundersam - men i det skedet måste man ta ställning till om man kan ändra på sin ursprungliga bild och om man fortfarande vill ha den verkliga versionen trots att den är annorlunda än man trodde.
Kom ihåg att det inte är ett beslut du behöver fatta idag. Du har rätt att vara fundersam och kräsen då det kommer till vem du vill umgås med. Och du har rätt att önska dig precis den partner du VILL ha, som har de egenskaper som du önskar och som behandlar dig på det sätt du vill. Även om det kan låta lite brutalt så kan du göra upp en mental lista på de saker du tycker om med honom och de saker du är tveksam till, och sedan fundera över om detta är en person som du vill fortsätta lära känna. Ibland kan det vara så enkelt att allt "borde" vara perfekt, men att man helt enkelt inte känner riktigt tillräckligt och då kan det hända att man fungerar bättre som vänner eftersom själva förälskelsen fattas. Men som sagt, du behöver inte bestämma allting idag. Jag tror att det kommer att visa sig bara du tänker igenom allting ett tag.
Skriv in på nytt om det är någonting du funderar över.
Kramar
Tessi