Problem i underlivet + när får jag mens?
03.09.2024
I flera år har jag haft problem i underlivet, sprickor och irritation. Jag har aldrig haft sex, har inte fått mens, eller gjort något skilt som har med underlivet att göra men ändå får jag sprickor; runt slidan, vid blygläpparna(tror jag det heter) och till och med lite vid klitorisen. Jag brukar använda olika intimoljor som nog funkar bra och gör att det blir lite bättre och också en salva som heter dermovat som funkar toppen men för att jag inte ska ha sprickor eller rött rund slidan så måste jag använda slavan varje natt och det tar några dagar innan det läker eller blir bra igen. Det gör extremt ont när jag kissar och när jag sportar eller ska stretcha med öppna ben så svider det. Mamma har haft samma problem och försöker hjälpa, men hon är ju inte expert eller gynokolog.
Jag undrar också om det går att uppskatta ungefär när jag får min mens? Jag är 14, jag är 45 kg mina bröst har växt flera år och jag skulle säga att jag är väldigt utvecklad så jag är faktsikt lite förvånad måste säga att jag inte fått mens. Mamma fick det i den åldern jag är nu tror jag. Och ännu en tredje fråga, kan jag använda mesnkopp sen när jag får mens redan vid min ålder? Jag vill inte använda tampong för har hört så mycket negativt om den och den verkar inte så förtjusande och bindor kan jag nog använda men de är så stora och ksk inte så praktiska om man sportar. Menskopp känns väldigt praktisk och min mor använder det och säger att det är jättebra. Jag bara tänker att jag har ju inte fött barn osv. så kan jag nog använda det? En hjälpsökande tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2024
Hej,
Jättebra att du skrev hit då det är någonting du funderar över. Jag förstås att problem man har med underlivet kan kännas väldigt svåra att ta upp med någon annan eftersom området är så privat, så det är tur att du kan diskutera saken med din mamma. Eftersom du skriver att du har haft dessa problem i flera år redan så tycker jag absolut att du borde diskutera det med en gynekolog som kan undersöka dig och ta ställning till din vård. Det är mycket möjligt att du sedan skickas vidare till en hudläkare. Jag vet att det är tungt att gå till olika läkare och att måsta dra samma historia många gånger, men jag vet också hur stort lidande det innebär att gå omkring med de symtomen du upplever just nu.
Jag vet inte vem som har skrivit ut Dermovat, till vem och för vilket besvär men eftersom det står uttryckligen i bipacksedeln att den inte skall användas i underlivet så skulle det vara jätteviktigt att en läkare fick ta ställning till vilken behandlig som passar.  Om det är en läkare som specifikt har skrivit ut den till dig för dessa besvär så är det antagligen helt ok, men om det inte är din salva eller om den skrivits ut till någon annan eller för en annan användning så skall du vara försiktig med att använda den. Jag är helt medveten om att man i något skede blir så desperat att man bara vill att smärtan och klådan skall försvinna och därför använder nästan vad som helst bara det hjälper - men det är just därför du borde tala med en läkare.
Tvätta dig enabrt med vatten, aldrig med tvål av något slag och använd gärna olja (t.ex. Ceridal-olja) och smörj underlivet med den för att hålla huden så mjuk som möjligt.
Med tanke på din ålder så är det helt normalt att din mens inte ännu har börjat, och jag tror inte att det är någonting som är "fel" eftersom du i övrigt har utvecklats. Du kan försöka vara uppmärksam på dina flytningar och om du kan märka att de är rikligare under vissa dagar i månaden än andra, det kan vara en indikation på att mensen närmar sig. Men i övrigt är det nog bara att försöka ha tålamod.
Sedan då din mens har börjat så är det helt okej om du vill börja använda menskopp. Lite beroende på hur mycket man blöder så kan olika mensskydd passa vid lite olika tillfällen, men också med tanke på din hud i underlivet så tror jag att menskopp skulle vara ett bättre alternativ än tampong eller bindor eftersom huden inte utsätts för samma påfrestning. Det knepigaste med menskopp är antagligen att lära sig hur man skall sätta in den och ta ut den, och då är det bara tålamod som gäller. Att inte stressa och slappna av, då hittar man snabbare rätt teknik och sedan då man kan det så är menskoppen ett jättebra alternativ. Ett annat alternativ som du kan testa är menstrosor, som idag säljs i de flesta butiker och på nätet. Jag har hört att många tjejer som annars kan få problem med t.ex. klåda i underlivet under mens har haft positiva erfarenheter av menstrosor.
Mitt förslag nu är att du talar med din mamma och att ni tillsammans eller du själv bokar en tid till gynekolog för att få diskutera ditt problem. Jag hoppas verkligen att läkaren/gynekologen skulle förstå allvaret och vid behov skicka dig visare till en hudläkare så att du får hjälp. Hör gärna av dig pånytt om du har frågor.
Många kramar,
Tessi