Seksitilanteen jääminen kesken
29.04.2025
Minua mietityttää sellainen tilanne, voiko tyttö tulla katumapäälle vielä riisumisen ja hyväilyjen aikana. Olisi tosi ikävä tilanne, jos itse olisi oikein täynnä seksuaalista halua, haluaisi päästä etenemään ns. loppuun asti, ja jostakin syystä tyttö painaisi jarrua, ja haluaisi keskeyttää seksin. Pakko tietysti jättää silloin kesken, mutta jäisi siitä paha mieli itselle. Tapahtuuko sellaista? Jos niin käy, miten tilanteesta voi jatkaa eteenpäin, ettei se jäisi vaivaamaan omaa mieltä ja keskinäisiä välejä. Mats
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
29.04.2025
Moikka ja kiitos yhteydenotostasi!
Seksissä tärkeintä on molempien suostumus! Suostumus tarkoittaa sitä, että molemmilla (tai kaikilla) osapuolilla on yhtenäinen näkemys siitä, millaisia seksuaalisia tekoja tehdään ja on ok tehdä.
Suostumus on kuitenkin missä tahansa hetkessä peruttavissa oleva asia. Toisin sanoen missä tahansa hetkessä, vaikka kesken aktin, on suostumus otettavissa takaisin. Silloin ainoa oikea tapa on juuri mainitsemasi tapa, eli minkä tahansa tekeillä olevan toiminnan välitön keskeyttäminen.
On kuitenkin ymmärrettävää, että tilanne voi aiheuttaa erinäisiä tunteita myös siinä osapuolessa, joka olisi halunnut jatkaa. Tilanne voi aiheuttaa hämmennystä, hölmistystä, turhautumista, riittämättömyyttä ja kaikkea muuta. Suostumuksen pois ottaneellakin on varmasti erilaisia tunteita tilanteessa. Miksi hän on halunnut lopettaa etenemisen? Onko jokin tuntunut kivuliaalta? Miksi? Mikä hänen mielentilansa on? Voi olla, että hän kokee häpeää, surua tai jopa pelkoa pettymyksen aiheuttamisesta.
Tällaisessa tilanteessa kommunikaatio olisi hyvin tärkeää. Syyllistää ei saa. Tämänkaltainen tilanne voi rikastaa ja lähentää kumppaneita paljon, mikäli asia hoidetaan asianmukaisesti keskustelemalla. Kun asiat keskustellaan läpi, ne jäävät pienemmällä todennäköisyydellä vaivaamaan mieltä tai keskinäisiä välejä. Tilanteen mukaan keskustelu on hyvä käydä välittömästi keskeytyksen jälkeen. Esittämässäsi esimerkkitapauksessa keskustelu olisi varmasti auttava tekijä; ehkä tyttö ei koe olevansa vielä valmis, stressaako ehkäisy, onko tilanne painostava vai luottamuksellinen...? Onko molemmilla samat ajatukset tapahtuneesta?
Pohdit, tapahtuuko esittämäsi kaltaisia skenaarioita ja tietenkin tapahtuu. Henkilökohtaisesti myös toivon, että tapahtuu. Se kertoo siitä, että suostumuksellisuus on ymmärretty oikein, ihmiset uskaltavat kuunnella omia ja toistensa rajoja, sekä kokevat olonsa niin turvalliseksi, että uskaltavat toimia omaa itseään kuunnellen.
T. Stinke