Flickor
25.05.2023
Jag är en pojke på 15 år och jag undrar om det är konstigt att jag fantiserar om folk i min omgivning som t.ex. i skolan. Det första jag tänker på när jag ser en tjej är hur snygg hon är och hur hon skulle se ut naken. Detta gör att det känns lite stelt att prata med en flicka speciellt om det är någon som man inte känner så bra. När jag var yngre var detta inte ett problem men det känns som att porr och nakenbilder som man runkar till har påverkat min syn på flickor. Är detta ett problem och isåfall vad ska jag göra? Hjhfd
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.05.2023
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte konstigt eller ovanligt att fantisera om personer i ens omgivning. Det är heller inte skadligt om man inte personligen tycker att det är jättejobbigt. Det är helt normalt att en tonåring börjar lägga märke till personer som han/hon/hen tycker att är attraktiva och det behöver inte ha något med porren att göra. Även om du aldrig hade tittat på porr eller nakenbilder av kvinnor är det troligt att du ändå hade fått en starkare attraktion till tjejer förr eller senare eftersom det är din sexuella läggning och sådant brukar blomma ut i tonåren. Det kan vara lite jobbigt till en början eftersom alla nya känslor och hormoner kan kännas svåra att handskas med. Det kan hända att man känner sig helt sexbesatt eller som att man är pervers som går runt och tänker på folk nakna hela tiden. Men det är helt normalt i din ålder och något som kommer att lugna ner sig i sinom tid.
Det är inte heller konstigt att det kan kännas stelt att tala med en tjej. Många killar och även tjejer känner samma sak. Det var kanske inte något du märkte när du var yngre för att du inte var intresserad av tjejer på samma sätt då som du är nu. Det är absolut inget ovanligt med en 15-årig kille som känner sig lite stel eller nervös när han talar med en tjej. Högst antagligen känner tjejen precis likadant. Det är helt naturligt. Attraktion till det motsatta könet (eller samma kön för den delen) är inget farligt eller dåligt utan något som de allra flesta människor upplever. Att fantisera om personer i ens omgivning är också helt normalt och inte alls något dåligt. Både tjejer och killar gör det.
Det stämmer absolut att porr kan bidra till att man får en viss missuppfattning om sex och kroppen (både kvinnors och mäns kroppar). Porr är ju lite som en actionfilm för sex. Det är meningen att det ska se roligt och spännande ut men sex är väldigt sällan i verkligheten så som det är i porr. Människorna som medverkar i porrfilmer ser oftast inte ut som den ”vanliga/vardagliga” människan så man ska inte känna sig osäker över att man inte ser ut på samma sätt, man ska heller inte bli förvånad om man någon gång vill ha sex på riktigt och personen man har sex med inte ser ut som, eller uppför sig som dom gör i porrfilmer. Så länge du är medveten om det här är det inte ett problem att du tittar på porr.
Jag tycker det är jättebra att du funderar på dessa frågor, jag får känslan av att du vill vara respektfull och att du är mån om att ha en hälsosam syn på sex och tjejer, det tycker jag är jättefint. Jag vill försäkra dig om att det inte är något fel på dig och det du beskriver låter inte alls skadligt eller som ett problem i mina öron. Så du kan vara riktigt lugn. Du är helt normal!
Om du själv upplever att det här är ett problem så kan du ju försöka ta paus med porren för en tid och istället träna på att använda din fantasi. Men du ska inte gå runt och oroa dig. Du är en väldigt smart och helt vanlig tonårspojke.
Kram!
/Rosanna