Hångla med kompis
28.09.2019
Hej! Jag går i samma klass som en kille och vi är väl kompisar, vi har hängt ett par gånger utanför skolan. Jag tror inte att han har känslor för mig, men jag vet inte. Nästa helg ska vi på fest och jag undrar vad för följder det tro skulle medföra om man råkade hångla med denne vän på festen? Brukar bli lite fysisk av mig på fester och det blir första gången vi festar tillsammans. Kan detta förstöra en vänskapsrelation? Kan det bli stelt efteråt? Vill inte ha något förhållande tror jag men lite flörtig stämning hade inte suttit fel. -

Ungdomsinformatör Ida svarar
30.09.2019
Hej!
Okej, det är verkligen svårt att säga vilka följder det skulle bli. Om ni båda är på samma linje och vill samma sak så kommer det troligtvis inte att förstöra vänskapsrelationen. Men om han vill t.ex. att ni ska vara mer än vänner (och du vill inte det), så kan det eventuellt bli stelt. Det beror ju helt på hur ni kan prata om det som skett och hur ni reagerar. Det gäller bara för dig att vara tydlig med vad du vil, även fråga av honom vad han vill. Kommunicera.
Ifall det skulle ske att ni hånglar, så ta kontakt med honom dagen efter och fråga vad han tänker om det hela. Så inte det lämnar något på oklart.
Kram, Ida