Kan ej nå klimax
28.03.2023
Hej! Jag har ett sådant dilemma att jag ej kan nå det slutgiltiga klimaxet. Muskeldarrnimgar/kramper, pulseringar, pitter till tårna, våt osv, allt detta får jag, till och med tårar i ögonen till slut eftersom det aldrig släpper och blir denna avslappnade känsla som folk pratar om efter. Detta är ju inte speciellt skönt i längden, då det blir för intensivt till slut så får jag bara ge upp. Jag är i ett förhållande som varat länge och jag är väldigt upphetsad på honom och vi har bra sex, jag är 100% avslappnad med honom, men jag når aldrig till slutet, har aldrig gjort. Jag har även en vibrator med diverse funktioner som ger samma resultat. Alla dessa tips om fantasier, smek, inga förväntningar, duschen, alla dessa har jag provat och känner mig lite väl hjälplös. Undrar om detta faktiskt är inom det normala?
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
28.03.2023
Hej,
tack för Din fråga. Människor orgasmerar väldigt olika. Eftersom det bekymrar Dig så är det ett problem. Jag skulle vilja ställa några frågor tillbaka. Som att upplever Du att Du någon gång har fått en orgasm, t. ex. då du har självsex utan nån med eller har det aldrig hänt?
Du skriver att Du har en vibrator. Och att er sex är upphetsande och bra.
Att inte nå klimax kan ha att göra med nån bäckenbottenmuskel Du kunde öva. Men det finns nog också kvinnor som aldrig känt att de fått en orgasm. Tappa inte modet ändå. Det att ha ett bra sexliv, som Du skriver att Du har är en plattform att utvecklas vidare på. Orgasmer är inte alls självklara. Nån får orgasm långt efter själva sexet. Andra en gång i livet. Somliga med en partner men inte med en annan.
Muskelkramperna Du beskriver och "klimaxen/utlösningen" som Du önskar att skulle leda till avslappning - men som Du saknar - är inte nödvändigtvis The Orgasm med stort t.
Både hos kvinnor och män betyder inte alltid klimaxen att man har en orgasmkänsla. Män kan ejakulera utan att orgasmera. Kvinnor kan ha en fysisk utlösningen, men utan orgasmkänsla.
Mitt förslag för Din vidare resa i sexualitetens mysterier är tredelad. 1. Prata med en gynekolog Du känner Dig bekväm med om Ditt sökande efter orgasm och den fysiska frustration det ger Dig att nå nästan fram. 2. Gå på en kurs i användning av "jadekula" som man kan träna snippans inre med på ett trivsamt och upphetsande sätt. 3. Upptäck äventyret "helkroppsorgasm" via t.ex. en kurs i tantrisk massage. Du kan ta med Din partner om hen vill. Eller en betrodd vän/väninna. Allt som breddar upplevelsen av lust, gör den mångsidigare kommer att berika Ditt sexliv. Jag kan rekommendera den finlandssvenska tantrikern Petra Blomqvist och hennes kurser som hittas via googling.
På det hela taget är varje människas unika sexualitet mycket mer än orgasmfunktionen. Du skriver Du är 19 och det innebär att Din kroppsjäl kommer att utvecklas, mogna och ändras ännu många gånger under livets gång. Vissa saker lär man sig först efter 50. För att kroppen ändras och via det hur var och en fungerar just då. Sexualiteten ändrar form, djupnar, växer, varierar under livstiden vi har. När nån är 35 kanske den märker att den får en orgasm när partnern suger på lilltån eller försiktigt rör fingret i rumpan fast den aldrig tänkt på de möjligheterna förut.
Den varianten finns alltså också att kroppen orgasmerar av nåt helt annat än friktion av klitoris via klitorisknoppen eller inre vägen genom slidans väggar som omges av klitorisförgreningarna.
T.ex. människor som blivit förlamade från midjan neråt i nån olycka kan bli väldigt orgasmkänsliga i gränslandet mellan det förlamade och det kännande och orgasmera av beröring runt midjan.
Det finns också de som aldrig orgasmerar med en partner men nog via själverotik. Intimitet, kärlek, lust och skoj med partner kan ändå vara det meningsfulla man inte vill byta bort.
Lycka till med njutningen, önskar Dig Monika.