Min vikt (21.03.2020)

21.03.2020
Hej! Jag är lite orolig över min kroppsvikt. Det är inte som att vikten ännu har blivit någon överdrivet stor, men det är åt vilken håll den är påväg. Min ålder ser ni i informationen, det spelar ingen roll huruvida jag är 18 eller 25. Iallafall väger jag ca. 87-89kg, jag är ca. 180cm lång. Jag har aldrig riktigt varit den "smalaste killen". Mitt problem är att jag äter så ohälsosamt. Jag dricker mycket ENERGIDRYCKER, jag äter mycket GODIS, CHOKLAD osv osv. Jag äter oftast inte alls sallad osv. Jag har flera gånger försökt vara utan allt, har klarat det kanske 1 vecka. Alltid när jag försöker vara utan allt så kan det mittiallt komma en sån känsla när jag bara tänker att "jag vill ha en slät mage", men på samma gång tänker jag också "varför får jag inte äta något gott?". Sedan om jag äter t.ex. godis, så ångrar jag det på en gång. JAG SKÄMS ÖVER MIN KROPP, det har ingen skillnad ifall någon säger att "du är fin som du är", det kan stämma, men jag är fortfarande jätteless min kropp. Jag vill vara den som går i simhallen eller på stranden och bara inte skämmas över sin kropp. Det är omöjligt för mig att vara självsäker i min kropp. Nu pratar jag heller inte om någon six-pack, utan bara av en slätare kropp med mindre fett. Det går åt mycket pengar till allt skräp jag köper, och jag vill vara utan, MEN jag "failar" alltid min "diet".
Vad skall jag göra?? (för att det skall vara lättare)

H/ Icke-självsäker kille.
Ira Zetterborg

Sjukskötaren Ira svarar

23.03.2020

Hej!

 ... eller är det din diet som failar dig? Strikta begränsningar är oftast en dålig idé, men tyvärr är det så vi ofta tror att vi måste handla när det finns en önskan om att balansera kroppsvikt och förhållande till mat.

Egentligen är det små steg och lugna tag som lönar sig. Det första konkreta man kan ta itu med, är att se till att man äter regelbundet och tillräckligt av helt vanlig, mångsidig mat. Det handlar om ca 5 måltider per dag, och tillräckliga portioner. När regelbundenheten fungerar, är följande att arbeta på mångsidigheten. Du kan kolla in tallriksmodellen för lite riktlinjer för hur det lönar sig att bygga upp måltiderna. Du behöver inte börja älska sallad direkt, men du kan börja inkludera mer grönsaker, frukt och bär i din dag.

Det följande steget är att jobba på förhållandet till godis, läsk, chips osv. Om utgångspunkten inte är att man misslyckas om man äter sådant, minskas laddningen. Det behöver inte vara allt eller inget. 

Det kan vara något man njuter av, utan att behöva få dåligt samvete. 

En bra grund är ändå att komma ihåg att den regelbundna maten kommer först, godsaker sen. Så kan man undvika situationer där man egentligen är hungrig på mat, men äter godis etc. istället.

Hunger- och mättnadskänslor är våra viktigaste kompasser när det gäller ätandet. När man inte hinner bli vrålhungrig mellan måltiderna, är det också mindre sannolikt att man hetsäter. Ju hungrigare man är, desto mer växer lusten för mat som snabbt stillar hungern, och det är ofta mer kolhydrater och fett. Det kan vara bra att följa med hunger och mättnad före, under och efter måltider. Det kan kännas lite jobbigt, men detta medvetna arbete kan hjälpa en rätt mycket.

 Det är mycket viktigt att försöka vara tålmodig med sig själv under denna tid. Man kan inte göra en stor förändring på en kort tid, men man kan planera små steg som tar en närmare bättre mående och ens biologiska vikt (=välmåendevikt). Sköt om dig!

 <3: Ira

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.