Mopedkörkort
29.04.2023
Hej undrade om det är möjligt att få dispens på mopedkörkort eller är det bara bilkörkort det fungerar på, är jätte intresserad av mopeder men fyller 28.12 .2008 så kommer kunna ta körkortet först nästa år och då kör alla kompisar lättmotorcykel Barbapappa

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.05.2023
Hej!
Tack för din fråga. Dispensen gäller nog bara bilkörkortet, tyvärr.
Däremot så kan du förbereda någon månad före du fyller 15 så att du har läst in dig på all teori du behöver färdigt och gått på teorilektionerna. Det teoretiska provet får man göra en månad på förhand, även om man då är 14. För att få körövning i trafiken (om man vill ha/behöver det) så måste man vara 15. Man måste också vara 15 för att kunna göra körprovet som krävs för att få förarexamen.
Jag förstår att det kan kännas väldigt frustrerande när många kompisar får sina körkort före dig. Men försök att hålla i åtanke när det känns frustrerande att det tar bara ett par år och sen jämnar situationen ut sig. Under året när du är 14 så kan du ju också försöka att se om du hittar mera vänner som kommer ha mopo samtidigt som du, så känns det kanske lite bättre.
Ha det bra,
Mvh, Kix