Oregelbunden mens
14.05.2023
Hej! Jag är en 18-årig tjej som har haft oregelbunden mens i 4 år. Menscykeln och antalet dagar jag har mens varierar alltid. Men oftast med endast ett par dagar. Jag lider också av både kraftig mensvärk och att det kommer mycket blod under mensdagarna.
Denna gång fick jag mens ännu snabbare än vanligt. Förra veckan tog min senaste menscykel slut och idag påbörjades redab en ny, två veckor för tidigt minst. Vad kan allt detta bero på? Eller är det helt normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.05.2023
Hej,
Det är vanligt att mensen är oregelbunden då man är ung, vilket ofta beror på att hormonproduktionen inte ännu är riktigt "mogen", så kroppen håller ännu på och lär sig systemet. Men jag förstår att det inte är någon tröst alls att höra att "det hör till", för det innebär ju inte att det skulle vara mindre irriterande.
Du skriver att din menscykel oftast kastar med bara ett par dagar, vilket låter helt normalt ocg egentligen räknas som regelbundet eftersom det innebär att du trots allt har blödningar varje månad. Det första jag skulle råda dig till (om du inte redan gör det) är att skaffa en mens app till telefonen där du lätt kan följa med hur många dagar din cykel är och hur mycket du blöder. Ju flera månader du följer med och antecknar desto lättare blir det att se olika mönster i det som man kanske inte annars "kommer ihåg" från en gång till en annan. Det finns nog många gratis appar att välja på men t.ex. "Clue" tycker jag är helt fungerande.
Det man förstås alltid skall komma ihåg med apparna är att de inte kan säga någonting om din ägglossning, så de är INTE pålitliga som preventivmetod. Men det är bara en liten parentes.
Menscykeln påbörjas på mensens första dag, och slutar då nästa mens börjar. Så menscykelns längd är slltså antalet dagar från mensens första dag till nästa mens' första dag. Det vanligaste är att det är ungefär 28 dagar, men det är lika normalt trots att det är 23 dagar eller 36 dagar. Det innebär alltså inte att någonting är fel.
Du skriver att du blöder mycket och har kraftiga smärtor. Då är du säkert medveten om att p-piller kan vara ett ganska effektivt alternativ. P-piller brukar göra att man blöder mindre, har mindre ont och att mensen blir mer regelbunden. Men de passar inte alla-  och det är ju alltid man själv som väljer om man vill äta p-piller eller inte. Om det känns som någonting du ändå är intresserad av att ta reda på mer om så kan du boka en tid till preventivrådgivningen i din hemkommun så kan ni gå igenom de olika alterativen med din barnmorska. P-piller är gratis för alla ungdomar och unga vuxna i österbotten.
En annan liten sak som vissa har fått hjälp av (dock inte alla, men det kanske är värt ett försök) är att undvika att dricka kaffe eller koffein i någon form. Jag vet ju inte om det är någonting du gör i nuläget heller men OM du gör det så kan du ju testa att vara utan ett tag. Det kostar ju ingenting att pröva och är inte skadligt.
Det är bara att fråga pånytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi