Passagerare i traktorn
27.03.2023
Hej.
Jag har en valmet 502 som jag inte får köra med passagerare i pga mina föräldrar. Det finns en liten bänk bakom sätet som det skulle gå att sitta på så jag funderar om man får det.
Trafikskolan Ronn
Trafikskolan Putte/Rönn/Rune svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
31.03.2023
Hej!
Med traktor får förutom föraren transporteras högst två personer, om det för dem har ordnats fasta, säkra sitsar enligt EG-rådets direktiv. Passagerarna får inte störa sikten och inte heller på annat sätt störa framförandet av fordonet.
I en traktor med täkt förarhytt får man också transportera barn, om man fäster en barnstol eller någon annan skyddsanordning för barn som är lämplig. Skyddsanordningen skall vara försedd med minst trepunktsbälte för barnet.
Mvh,
Trafikskola Rönn som bidrog med rätt kapitel i lagen, och Kix som sammanställde texten mera lättläsligt