Problem med att få utlösning
14.09.2018
Hej!
Jag brukar avnjuta masturbation nästan varje dag, dock högst en gång per dag. Men i kväll hade jag lite problem, vanligtvis brukar jag behöva smeka mig i en minut, om inte två för att få utlösning, men i kväll fick jag hålla på längre än vanligt. Efter ungefär tio minuter blev jag jätterädd att jag ska ha nåt fel på "grejen". Jag tog en liten paus och pustade ut en stund; blev ganska svettig. Tittade på lite bilder av vackra tjejer (pornografi är inget för mig) och gjorde ett nytt försök, och efter kanske tre minuter fick jag till min lättnad njuta som jag brukar. Men efteråt började jag nu fundera på om jag kan ha fått någon sjukdom eller nåt annat fel. Blev som sagt jätterädd eftersom att gå miste om faderskap skulle vara en stor katastrof för mig.
Tack för svar! Nickname

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej.
Du behöver inte oroa dig. Kroppen är inte en maskin, så bara för att den oftast fungerar på samma sätt betyder inte att den alltid gör det. Speciellt då det handlar om sexuella prestationer så påverkas det väldigt mycket av allt annat som händer i ens hjärna. Speciellt i det skedet då man börjar stressa över någonting ("herregud, varför får jag inte utlösning!!") så sätter det garanterat käppar i hjulet för kroppen.
Men du behöver inte oroa dig över att det skulle vara frågan om en sjukdom bara för att du en gång inte kom lika snabbt som du brukar, och du behöver absolut inte oroa dig över att det skulle stå i vägen för ett framtida faderskap.
Ta det alltså helt lugnt, och känn ingen stress. Stress är den absolut största glädjedödaren som finns då det kommer till sexlust. Om kroppen behöver lite mer tid för att komma "ända fram" så får du ge den det. Du gjorde helt rätt som tog lite paus och fantiserade lite emellan. Fortsätt så!
Kram
Tessi