Små bröst
14.05.2023
Hej! Jag är 17 år och jag har knappt börjat få bröst. Jag har ganska normal kropp, ganska smal men inte för smal. Jag har sätt att brösten ska sluta växa vid ungefär min ålder och undrar om det ännu finns hopp för mina små vindruvor att få lite form? Cringe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.05.2023
Hej,
Det finns nog många som kan känna igen sig i det du skriver. En kvinnas bröst har historiskt sett alltid varit och fortsätter att vara en symbol för kvinnlighet, där väldigt många önskar att de hade större bröst. Det är trots allt en betydligt vanligare operation att förstora brösten än att förminska dem. Men det att brösten är en symbol för kvinnlighet handlar sist och slutligen inte så mycket om storleken på dem, att vara kvinnlig är inte nödvändigtvis samma sak som att ha stora bröst. Därför är det ju trist att det finns en så stor industri som baserar sig enbart på uppfattningen om att alla bröst borde se likadana ut och att allt annat är "fel" eller mindre bra.
Jag vet ju inte var du befinner dig i din pubertetsutveckling, hur tidigt du kom in i pubeteten, när du fick din mens o.s.v. Du skriver att du är smal, men inte för smal. En viss roll spelar miljön, d.v.s. vad du äter, hur mycket du tränar o.s.v. men till allra störst del påverkas bröstens storlek av din genetik, d.v.s. dina arvsanlag. Det du kan vara helt säker på är att dina bröst ännu kommer att förändras - för det fortsätter de att göra hela resten av livet. Ytterst få kvinnor på 25 år har samma kroppar som de hade vid 17. Tyvärr kan jag ju inte svara på hur det kommer att gå i just ditt fall - huruvida dina bröst kommer att växa eller inte. Det är möjligt att de ännu gör det men antagligen inte jättemycket. Det finns egentligen inget sätt för dig att påverka den saken annat än att se till att du får i dig tillräckligt mycket näring så att din kropp har möjlighet att utvecklas.
Det du däremot kan påverka är sättet du ser på dig själv och vad du utstrålar. Försök att bygga upp din egen självkänsla och lära dig att acceptera din kropp. Det betyder inte att man måste älska sin egen kropp alla dagar, men undvik att söka fel hos dig själv och försök att se det positiva. Det kan t.ex. handla om att du köper en bh som sitter bra och som du tycker att är snygg, eller kläder som ser snygga ut på just din kropp. Om du själv bär upp din kropp med stolthet så kommer andra människor att uppfatta dig som mer attraktiv och mer tilldragande därför att människor generellt dras till personer som trivs med sig själva. Försök njuta av din egen unga och friska kropp, som gör sitt allra bästa för dig alla dagar.
Kram,
Tessi