Depression?
24.09.2017
Hej Decibel. Jag är en tjej på 14 år och jag har känt mig nere sen jag var 12. Har haft självmordstankar i ca ett halv år-ett år nu. Tog ett depressionstest som var baserat på MADRS, jag fick 36 poäng och det stod att jag var svårt deprimerad. Känner att jag borde söka hjälp men när min storasyster var deprimerad och skar sig så blev min mamma bara arg och besviken och jag vill inte att det ska hända för mig :(. Jag har dock också hört att om man är deprimerad så är man likgiltig hela tiden men jag har tider när jag är glad, ser dock inget av mening i mitt liv :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.09.2017
Hej.
Precis som du skriver så kan man ha små perioder då man är glad och kan skratta, även om man är deprimerad. Det kanske handlar mer om att undertonen för allting ändå är låg, fast man tidvis kan tycka att någonting är roligt.
Jag tycker absolut att du skall tala med någon. Kanske det finns en kurator på din skola som du kan tala med, eller att du kan kontakta en psykolog? Via skolhälsovårdaren kan du antagligen få kontakt med en psykolog eller psyk.skötare. Snälla låt det inte gå så långt att du börjar göra dig själv illa, det behöver inte kännas som det gör just nu. Det finns hjälp att få, men du måste orka ta de första stegen själv. Sen då du har fått kontakt med någon så kan den personen ta över en del av din börda och du behöver inte känna att du måste bära allting ensam.
Jag tycker att du skall börja med att gå till skolhälsovårdaren och berätta precis som det är. Det är viktigt att du är ärlig. Om du inte vill tala om det så kanske du kan maila till hen och först sedan besöka hen, då vet hälsovårdaren lite vad det rör sig om och kan ta reda på t.ex. vilken psykolog eller stödform som skulle passa för dig.
Sättet din mamma reagerade på då hon fick veta att din syster skar sig, d.v.s. att bli arg och besviken, handlade antagligen mer om att hon själv kände sig ledsen och otillräcklig över att hon inte hade sett det. Som mamma vill man oftast det som är bäst för sina barn och det är väldigt smärtsamt att veta att de inte mår bra.
Nu är det viktigaste att du orkar maila eller besöka skolhälsovårdaren eller kuratorn, så får du förhoppningsvis hjälp och stöd därifrån med att ta nästa steg. Du är så värdefull, ta hand om dig själv!
Många kramar,
Tessi