Jag känner mig trött! Vitamin brist??
18.11.2017
Hej.
Jag känner mig tröttare och tröttare nuförtiden..
Jag orkar inte ens spela spel som jag kunde göra förut... Jag har dessutom svårt somna på nätterna, trots jag fått medichin och jag har fått jobbiga drömmar av den.. Håller jag på få vitamin brist eller nåt?? Jag har för högt blodtryck och det gör mig så trött att jag ibland känner mig mycket illamående och yr!
Jag ska träffa doktorn om en vecka... Jag spelar max 30 minuter på en vecka!!!! Förut kunde jag spela 1 timme per dag...... Min dag går ut med att plugga, äta, gå på toa, städa och somna kl 00:00... Ganska tidigt för mig då jag har svårt somna innan kl 03-04.... Jag har unvikikt skärmar...
Jag har haft brist förut på vitaminer och sånt? Är risken stor att få igen?? Jag hatar blodprov och jag var nära svimma den senaste gången.. (Jag brukar inte ha problem med blodprov)...Men jag tycker inte om att det varar såååå himla länge!!! Jag är TRÖTT!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2017
Hej du som är TRÖTT!
Visst kan det handla om vitaminbrist nu när du har svårt att sova, men det är svårt att veta utan blodprov, tyvärr. Så du ska nog be läkaren om att hen tar sådana på dig (eller skickar remiss så att du kan gå och ta dem vid labbet). Säg bara till före att du var nära att svimma förra gången, så tar läkaren/laboratorieskötaren nog fram sina knep för att distrahera dig :) Du är inte den första som har lite svårt att ta blodprov, och de har nog bra tekniker för att det ska gå lättare, som exempelvis bedövningsplåster och avslappningstekniker osv.
Det är ju vanligt att man är trött om man har exempelvis järnbrist eller D-vitaminbrist, så framförallt D-vitamin kan du nog ta tillskott av så länge du inte överskrider den rekommenderade dosen/dag. Minns att hälsosam och varierad kost ger en hel del vitaminer naturligt (tex är det också vanligt att man tillsatt D-vitamin i olika mjölkprodukter, så läs på förpackningarna) och likaså är det viktigt att försöka få sig lite dagsljus nu under den mörka årstiden, samt att röra på sig så att matsmältningen bättre kan ta upp de näringsämnen man behöver. Det är nog rätt vanligt att vi glömmer bort de här basic sakerna när vi har mycket på gång, så försök gärna att få rutin på både ätandet och
Hela kroppen är ju ett komplicerat system där det mesta hänger ihop med det mesta, så det hjälper inte nödvändigtvis alla gånger att försöka rätta till bara en brist. Säkert påverkar fler faktorer hur du mår summa summarum, som ditt höga blodtryck och medicineringen, så det behöver du nog diskutera med läkaren.
Hälsar Liselott