Måendet
03.10.2019
Hej!
Så länge jag kan minnas har jag aldrig riktigt varit lycklig, det har funnits stunder men aldrig en period när jag verkligen känt, ”fan, livet är ändå bra” utan jag har alltid haft otroligt många perioder när allt endast känns tungt och hopplöst. När jag känt mig ensam och misslyckad framför allt. Detta påverkade min tid i gymnasiet och gjort att jag inte har försökt i många ämnen fastän jag vet att jag kan prestera bättre. Allt känns bara så meningslöst och jag vet inte vad jag ska göra åt saken. Jag känner heller inte att att prata med en psykolog skulle vara den rätta saken för mig eftersom jag försökte prata med skolkuratorn men det slutade med att jag aldrig öppnade upp mig så mycket som jag hade velat. Jag vill int dela med mig av mina problem för andra och detta är något som inte kommer funka i längden att hålla allt inombords. Mina kompisar bor heller inte hemma mer och jag vill heller inte störa dem när de är upptagna med sina egna liv och studier.
Misslyckad 2.0

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.10.2019
Hej!
Det blir tungt att bära allt inombords, precis som du själv säger så kommer det inte att fungera i längden. Finns det någon i din närhet som du kunde prata med? T.ex. en förälder, syskon eller någon kompis. Ibland behöver man hjälp av sina nära, och det behöver inte betyda att man stör dem. Dina vänner och familj vill säkert ställa upp för dig och de vill också att du ska må bra.
Det verkar som du sätter en stor press på dig själv. Kom ihåg att ingen människa klarar av allt eller är perfekt. Det är stor skillnad mellan att vara misslyckad och att man misslyckas. Ingen är misslyckad! Ibland går inte det som man tänkt eller planerat, och det betyder inte att man är misslyckad. DU duger precis som du är!
Va snäll mot sig själv! När du märker att du tänker negativt om dig själv så avbryt den tanken, och säg en positiv kommentar till dig själv (som t.ex. jag duger precis som jag är). En sak som jag skulle vilja att du börjar med, är att du ger dig själv positiva kommentarer/komplimanger varje dag. Ställ dig vid spegeln och säg ”Jag är bra! Jag duger precis som jag är!”. Det kan kännas konstigt de första gångerna, men det kommer att kännas lättare med tiden. Efter en tid kommer du att märka att du har positivare tankar om dig själv. Så ge denna övning tid.
Ta hand om dig!
En stor kram, Ida