Mår dåligt å e trött
30.05.2022
Hej!
Jag har lidit av ångest i typ 3 år, haft bättre å sämre perioder. När de va som värst fick jag panikattacker flera gånger i veckan men nu är det ganska länge sen jag fick en panikattack.
Jag befinner mejj i en liti sämre period, är ständigt trött å tvingar mejj upp ur sängen på måronen. Ångesten känns som en stor klump i bröstkorgen. E jobbigt att befinna sejj i en sånhär period igen å igen tappa hoppet om ett liv utan ångest.

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.06.2022
Hejsan!
Tack för att du skrev in. Ledsen att höra att du lider av höga ångestnivåer, det kan nog vara jättejobbigt. Men det är ju ändå på ett vis bra att du vet om att det handlar om perioder som kan vara både bättre och sämre, så bara du orkar dig genom det här nu så ska du se att det kommer en bättre period igen! Klen tröst kanske, men ändå en tröst.
Vet du varför du har ångest? Är det alltså över något skilt, kommer i skilda perioder, eller har börjat från något som hänt..? För att bli fri från ångesten så kan det vara värt att reflektera lite över det. Men helst tillsammans med någon professionell, som kan hjälpa dig att ta dig an allt sånt som kan ”bubbla upp” när man börjar fundera i de banorna. Det finns jättebra hjälp nu för tiden för sånt här, så jag tycker absolut att du ska ta emot hjälp! Det blir tungt att ensam behöva gå runt och fundera, det är inte meningen att man ska bära på allt på egen hand.
Du kunde kanske kontakta din skolpsykolog eller kurator som en första person att hjälpa dig på traven. Om du inte gillar det alternativet, så kan du också boka en tid till ditt lokala HVC och säga att du skulle vilja prata med någon om din ångest och vad du kan göra åt den. Du behöver inte veta på förhand exakt vad du ska säga, det är deras jobb att försöka ställa de rätta frågorna så du kommer igång.
Jag hoppas du slipper få mer panikattacker <3 Kom ihåg att andningen är ett av dina bästa redskap när du behöver lugna ditt nervsystem. Att andas långsamt och djupt lugnar. Man kan exempelvis räkna sekunder så att utandningen alltid är lite längre än inandningen. Du kan öva på det här även när du inte har ångest/panik, exempelvis genom att meditera.
Förut när jag hade en hel del ångest (vilket jag inte har längre! så det går absolut att bli kvitt!!) så tyckte jag också det hjälpte att ta en dusch ifall jag var hemma när det hände, eller att röra i någon mjukt (typ ett husdjur eller något skönt material), eller att knäppa lätt med fingrarna en hand på var sida öronen, en hand i taget, och bara lyssna på det en stund. Olika tekniker för att grunda sig själv, helt enkelt.
Kom ihåg att rutiner också är viktiga för hur man mår, fastän det rådet låter lite tråkigt :)
Ta hand om dig!
Kram, Kix