Mental hälsa
23.10.2022
Hej, känner att min mentala hälsa har försämrats senaste året och lyckas ej hitta en utväg ur detta. Känner att jag behöver någon professionell att prata med som kan vägleda mig när jag nu konstaterat att jag inte klarar av det själv för tillfället. Jag vill gärna hitta en psykolog på min hemort men jag vet helt enkelt inte vart man ska kontakta.

Ungdomsinformatör Kix svarar
27.10.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Låt mig först säga att det är jättebra att du är så medveten om att din mentala hälsa har förändrats, och att det är dags att göra något åt det. Ibland när människor mår dåligt så glömmer de nämligen bort hur det är att må bra, så att den mentala ohälsan ”blir det nya normala” och man inte förstår att söka hjälp i tid. Och det att vara beredd att ta emot hjälp är absolut det första steget till förbättring! Vissa saker, speciellt sånt här, så är det helt enkelt inte tänkt att man ska behöva bära på ensam. För det första för att det blir för tungt, och för det andra för att man behöver också andras människors perspektiv.
Nu vet jag inte om du studerar, jobbar eller är i något sorts mitt-emellan-skede av livet. Ifall du studerar så kan du vända dig till studerandehälsovården, så kan du där få träffa antingen en psykolog ifall de har en egen sån där, eller en läkare som kan skriva en remiss vidare. Ifall du jobbar och har arbetshälsovård så kan du kontakta dem för att se vilka tjänster som de erbjuder. Ifall du gör ingetdera av dessa, så kan du antingen kontakta ditt lokala HVC så hjälper de dig vidare därifrån (exempelvis till de psykiatriska sjuksköterskorna hos dem), eller så kontaktar du psykosociala centret (länk HÄR) vilket är det ställe jag främst skulle rekommendera att du tar första steget till i din kommun. Fast det står där att de har missbrukarvård så har de nog också vård också för såna som upplever andra typer av problem i livet.
De vägar jag hittills nämnt är de vägar som blir att kosta minst för dig, eller inte kosta alls. Det krävs alltså att du ska ta kontakt med någon typ av vårdinstans som ”hör till dig”, och sen så kan du behöva träffa först en annan kontakt som kan remittera dig vidare till en psykolog.
Sen finns också alltid alternativet att gå privat till en psykolog, ifall man har råd att betala för det. Detta kan dock tyvärr vara ganska dyrt, men kortare kö.
Ifall din mentala hälsa är såpass besvärande att den gör det svårt för dig att jobba eller studera så kan du eventuellt vara berättigad FPA-stödd rehabiliterande psykoterapi, i upp till 3 år. HÄR kan du läsa mera om hur det funkar. För att kunna få sån typ av terapi så behöver en psykiatriker först skriva ut ett B-intyg åt en, och då behöver man ha/få en diagnos såsom depression eller ångest.
Hoppas det löser sig och du börjar må bättre snart!
Kram, Kix