Självförtroende
24.07.2022
Hur får man bättre självförtroende? Mitt självförtroende är helt sämst o jag tycker jag är så irriterande ful och grejer och jag vet ”fake it ‘Til you make it” men det blir ju svårt att kunna Fake it ‘Gil you make it när man är så sämst att man inte ens kan fakeit Låga självförtroende tjejen
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
27.07.2022
Hej!
I din fråga skriver du att ditt självförtroende är sämst och att du tycker illa om dig själv och du undrar hur du ska få bättre självförtroende. Av den korta text du skrev så skulle jag säg att din självkänsla också är låg. Självförtroende och självkänsla hör ihop även om de skiljer sig lite från varandra med betydelsen. Man kan säga lite kort att självförtroende är ens egen tro på ens egna förmågor, alltså hur vi tror på att vi klarar av olika saker. Självkänsla då är hur vi hanterar det vi inte kan göra och vad vi tycker om oss själva.  Att "fake it until you make it" kan vara en del av den processen, men det är flera saker som spelar in hur ens självförtroende utvecklas. Våra föräldrar/de vuxna vi bor med, våra eventuella syskon, våra kompisar och dagispersonal och lärare har alla en del i hur vi ser på oss själva och våra förmågor. Om vi omges av en trygghet att få tro på oss själva och blir bekräftade så hjälper det till att utveckla ett gott självförtroende och självkänsla. Idag har sociala medier en stor del i de flestas liv och det är svårt att inte bli påverkad av de bilder och videon som vi matas med. Man kan lätt få uppfattningen att alla andra är så lyckade, snygga och lyckliga och man själv är ett enda stort misslyckande. Det gäller för oss mänskor i alla åldrar, det spelar ingen roll hur gammal man är så påverkas vi av saker utanför oss  alltså av det vi ser. Så börja med att avfölja konton som får dig att jämföra dig själv med dem och tro att du är sämre eller inte lika snygg som dem. Det är vanligt att man under puberteten då alla hormoner rusar hit och dit att man får svårt med sitt självförtroende och självkänsla, även vuxna kämpar med detta. Men det går att jobba på och det blir bättre. Kom ihåg att du är fin och värdefull precis som du är!
Jag hittade en riktigt bra sida och jag håller med om varje ord på den sidan:  https://www.ungasjourer.se/sjalvkansla-och-sjalvfortroende
Varma hälsningar,
Diana