självmord
18.06.2022
hej!
jag har försöka hitta nå sätt att ta min liv men de kommer bara skit att jag ska skaffa hjälp??
hur ska ja ta min liv så inte jag behöver lida nåmer? marie

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2022
Hej,
Jag hör att du mår riktigt dåligt just nu. Det är uppenbart att du gör det eftersom det för dig känns som att den bästa lösningen skulle vara att inte finnas. Och det är ganska vanligt då det känns som allra värst att man tänker att "om de bara visste hur ont det gör att leva så skulle de förstå".
Men det DU kan tänka på nu då det känns som allra värst är att det inte alltid kommer att kännas som det gör just nu. Om det känns som att alla dina krafter är slut och du inte kan kämpa mer så har du inte heller någonting att förlora på att testa att ta emot hjälp.
Jag hoppas att du har någon i din närhet som ser hur dåligt du mår och kan hjälpa dig att få hjälp, för det kan ibland vara den allra tyngsta biten att sköta själv, att BE om hjälp då man inte själv tycker att man vill ha eller förtjänar hjälp. Det behöver inte vara mer komplicerat än att du besöker hvc och berättar ärligt om vad som rör sig i ditt huvud. Alla andra ser det du inte ser själv just nu - att du behöver ta emot hjälp för att ta dig upp till ytan igen.
Det kommer att bli bättre.
Många kramar,
Tessi