Ständig huvudvärk
24.03.2025
Under väldigt många månaders tid har jag känt av huvudvärk, men jag har bara ignorerat det och fortsatt vardagen. Men nu känner jag av det varje dag, tar då ofta en värktablett eller försöker sova bort de. Har alltid tänkt att lite huvudvärk är int så farligt så ja biter ihop dagen bara men nu när ja märker av de varje da flera gånger om dagen så blir ja lite noji? Va kan de bero på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.03.2025
Hej,
Det kan finnas väldigt många orsaker till huvudvärk, så det är nästan omöjligt för mig att svara på varför du upplever den bara på basen av det du skriver. Det kan handla om allt från olika sjukdomstillstånd, sömnbrist, salt eller vätskebrist till att du biter ihop käkarna eller har spända muskler i nacken eller dålig syn.
Men eftersom det är någonting du har upplevt så länge så förslår jag att du bokar en läkartid, och tills du får träffa läkare så försöker du föra dagbok över din huvudvärk där du skriver upp t.ex. hur intensiv värken är (t.ex. på en skala från 1-10). Du kan följa med hur värken känns då du vaknar på morgonen, och i vilka sammanhang du känner att den ökar eller minskar. Det kan vara bra information att ha med sig då du får träffa läkaren.
Läkaren kan sedan börja utreda vad huvudvärken kan bero på, och eventuellt utesluta orsaker med hjälp av tester. Så börja med att ringa till hvc och boka en läkartid.
Kram,
Tessi