Bartender
12.08.2015
Hej! Nu är det så att jag vill bli bartender när jag blir stor. Men jag har ingen aning vart man skall vända sig eller hur man blir det. Men jag vet nu att jag helst skulle vilja flytta till sverige, pga (hemlig tillägsinfo)....men då är det ju snabbkurs/intensivkurs eller yrkesinstitut och kanshe påbyggnadskurs (vad är det?) på åland . I vasa är det ju servitörsutbildningen -> jobba 1 år -> bartenderutbildning 1 år. men finns det likadant i sverige då eller? Men hur är det med stipendier. Hur får man alkopass, hur får man hygienpass, men jag tror jag ska ta hygienpass i skolan i HE.... Vad är CV? och när man väl ha utbildat sig och allt det då är det bara att gå och lämna sitt CV vid någon nattklubb?
LÄMNA HELST EN RAD MELLAN VARJE SVAR TACK! baam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.08.2015
Hej baam!
Ursäkta, här är lite smått rusning nu :/ Men nu ska vi svara på din fråga.
Som du själv skrev, så är servitörsutbildning -> jobba 1 år -> bartenderutbildning 1 år i Vasa det närmaste alternativet för att bli bartender. Och det är säkert ganska skönt att hållas nära hemknutarna några år till med tanke på det du skrev i hemliga rutan.
Åland är också ett alternativ, men flyttar man längre bort så följer ju en massa andra utmaningar med det. Man känner troligen inte orten, skolan eller människorna där och måste sköta och minnas precis allt själv (utan närmare hjälp av exempelvis föräldrar).
Detsamma skulle säkert gälla om du flyttade till Sverige för att utbilda dig.
Påbyggnadskurs betyder troligen att man först får en grundexamen, så där som servitörsutbildningen i Vasa är, och sedan specialiserar man sig, bygger på, med en bartenderutbildning.
Säkert kan du flytta längre bort senare, men enligt vad du skrev i hemliga rutan så gissar vi att det skulle vara bra att öva och träna ett par år nu på det som är lite jobbigt just nu. När du lärt dig mer hur du ska handskas med det, så känner du dig säkert säkrare och tryggare i dig själv och kan ta ut svängarna lite mer.
Funderar du ändå på Sverige redan nu, så finns det inte så mycket stipendier att söka. Däremot kan du nog få studiestöd, bostadsstöd och studielån Folkpensionsanstalten (FPA, på finska KELA) även för studier utomlands. Kolla dock noga med FPA vad som gäller när du är under 18 år - bland annat påverkar ännu dina föräldrars inkomster hur mycket du kan få i stöd.
Om du utbildar dig till servitör -> bartender så ingår både hygienpass och alkopass i utbildningen. Om du vill gå kurserna skilt så ordnar nog bland annat Yrkesakademin i Österbotten de kurserna så att vem som helst kan gå dem.
CV betyder curriculum vitae och är egentligen en lista på din utbildning, dina arbetserfarenheter, dina kunskaper och lite smått om hurudan du är som arbetstagare. CV:n brukar man lämna in tillsammans med en arbetsansökan till de arbetsplatser man är intresserad av eller som söker arbetare.
Ja, när du har ett yrke så är det "bara" att skicka in din CV och en öppen ansökan till de barer, krogar, restauranger och så vidare som du skulle vilja jobba på. Om de annonserat exempelvis på www.mol.fi att de söker arbetare, så kanske de också har en egen blankett att fylla i för själva arbetsansökan. När man söker ett jobb så brukar man även skicka med arbetsintyg från de arbetsgivare man tidigare jobbat eller praktiserat hos. Till samma arbetsplats kan det dock vara många sökanden, men din studiehandledare i den skola du väljer/slipper in till hjälper nog sina studeranden med hur man ska skriva bra CV:n och arbetsansökningar.
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott