Hej!
Nu har jag forskat lite - finns en massa gammalt på nätet, eftersom det verkar storma rätt mycket kring pilotyrket överlag och utbildningar och principer har ändrats rätt mycket de senaste åren.
Åtminstone Patria (Patria Pilot Training Oy) verkar ha utbildning till pilot på gång, länk till webbsidorna nedan. Tyvärr bara på finska, men finska måste du iallafall kunna för att bli pilot av något slag. Där står dock att en stor del av utbildningen går på engelska (resten på finska, säkert). Deras utbildning är på 24 månader heltidsstudier och integrerad (vilket jag tolkar som att den varvas med praktiska studier) och är baserad på Helsinki-Malm Airport. Den är inte gratis, men de verkar ha möjligheter till bra stipendier och lån.
Där finns en sida om vilka krav de ställer på sina studerande, och åtminstone behöver man vara duktig på engelska och ha god matematisk-logisk förmåga. Tydligen går en stor del av flyg-yrket ut på att göra olika beräkningar. De säger att de flesta av deras elever har gått gymnasiet eller en teknisk yrkesutbildning på andra stadiet och att all tidigare utbildning och arbetserfarenhet inom tekniska yrken är till fördel. Tydligen är de flesta av deras nyutexaminerade mellan 25 och 35 år, så lite erfarenhet under bältet har de oftast, och flygbolagen uppskattar en bred erfarenhet.
Sedan ska man tydligen ha relativt god kondition, för även om inte samma fysiska krav ställs på vanliga piloter som på stridspiloter, så behöver man lite kraft för att hålla i spakarna. Och varken vara för lång eller för kort. Om jag förstod rätt, så gör det inte längre något ifall man har glasögon eller laserkorrigerad syn, så länge man tex med glasögonen ser bra och inte har andra synfel, man får tex absolut inte vara färgblind. Man ska i alla fall vara frisk nog för att få ett så kallat Medical I, dvs inte ha tex diabetes, epilepsi eller hjärtfel (eller annan sjukdom som kan ge dig sjukdomsattack under flygning)
Finnair ordnar också pilot-utbildning i Björneborg, länken längst ner på sidan. Den verkar vara indelad i grundutbildning och fortsättningsutbildning, och intagningen beror på arbetsläget för piloter i Finland. De kräver, jämfört med Patria, att man ska ha examen från högskolenivå, fullgjord militärtjänst, utmärkt finska (studiespråket där är finska) och så har de lämplighetstest som man måste klara. Där har de även utbildningar för andra flygplats-relaterade yrken.
Som sagt så verkar det vara turbulens (haha...) inom flygvärlden just nu och jag vet att jag läst någonstans att Finnairs piloter är sura över att även piloter utbildnade på annat håll än i Finnairs egen skola har anställts av Finnair. Men det kan du googla och läsa mera om i olika webbtidningar odyl.
Drömyrken är till för att man ska ha ett mål att sträva till, så nu vet du i alla fall att det är matte och språk du ska jobba på i skolan för att bli pilot. Lycka till!
Hälsar webbredaktören Liselott
Hur blir man pilot?
Hej, kan man börja på läroavtal redan första året i optima? Jag ska börja på logistik och jag skulle helst inte vilja vara i skolan utan hellre på en arbetsplats. Och så undrar jag hur läroavtal rikti...
Läs mera
Hej! Jag har länge varit intresserad av att någon gång göra ett utbytesår till t.ex. USA och jag har några frågor som verkar lite knepiga att hitta svar på så jag testar att fråga här!
Först och främ...
Läs mera
Vad har studerande som sluppit in till psykologi vid åbo akademi i snitt skrivit för vitsord i studenten, kan man hitta info på det någonstans? T.ex realämnen, språk, engelska, matte , psykologi. Behö...
Läs mera
Hej,
För att få behörighet att arbeta som socialarbetare krävs ju mer än enbart socionom studier. Får man, om man går högre YH som socionom denna behörighet, eller måste man läsa på universitet?
Läs mera
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar