Konstterapi - utbildning
31.08.2015
Hej! Jag har fått mycket hjälp av er tidigare, så jag fortsätter att be er om goda råd.
En dröm om att bli konstterapeut har börjat utvecklas i mina tankar, och jag undrar vilka studiealternativen är efter gymnasiet. Villa skolor finns? Jag studerar helst på svenska, men finska är inget jättestort problem. Vad är annars bra att välja att skriva i studenten? Har funderat på att skriva psykologi (trots den hårda konkurrensen). Kanske man kan göra någon slutarbete i konst? terapeuten

Ungdomsinformatören Jenny svarar
03.09.2015
Hej!
Roligt att höra att vi har kunnat hjälpa dig tidigare, hoppas att vi kan göra det även nu!
Konst är faktiskt något, som verkar vara på tapeten inom ungdomsarbete just nu -tycker att det låter intressant.
Skulle nog kunna tänka att psykologi är ett bra val i studentskrivningarna eftersom terapi har med psykologi att göra. Yrket psykolog, kunde vara en bra bas för att kunna jobba med konstterapi -terapeut är egentligen en påbyggnadsutbildning, och t.ex.  Åbo universitet erbjuder den, klicka här så ser du. Även en utbildning inom hälsovården torde vara bra.
På Aalto universitetet kan man studera ämnet Kuvataidekasvatus, klicka här för att läsa mera.  Vid Lapplands universitet kan man studera konst vid Taiteen tiedekunta. Troligen kan man välja kuvataidekasvatus som huvudämne där också.
Så finns det också privata institut etc. som ordnar utbildning inom konstterapi, som t.ex. InArtes Instituutti, men sådana utbildningar är ganska dyra (ca 3000 euro)...
Konstterapeuter jobbar som egna företagare eller t.ex. inom socialvården och på skolor, dagisar, äldreboenden samt fängelser.
Då du hittar en utbildning, som du vill söka dig till, är det bra att du kollar på skolans hemsida vilka antagningskrav de har för att veta vad som är bäst att satsa på för att komma in. Gå också gärna och prata med din skolas studiehandledare om din dröm för hen kan hjälpa dig mera med att hitta bra alternativ för dej enligt ditt intresse.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Här finns hemsidan: Suomen Taideterapiayhdistys ry (som du säkert också kan kontakta och fråga om utbildningar -de är säkert insatta)