Rädda djur och människor
04.04.2015
Hej, jag kom inte på någon bättre rubrik till frågan så det fick bli den rubriken. Jag har en fråga som jag funderat på länge. Ja skulle så gärna vilja jobba med att rädda alla olika djur, i många delar av världen. Och på samma gång vilja jobba med att hjälpa t.ex fattiga och sjuka människor och barn. Men inte som varken veterinär eller läkare. Utan jag skulle vilja jobba utomlands, och åka runt i många länder med arbetet. Det finns ju såna program på tv t.ex. När de åker runt och hjälper djur.
Så jag undrar om det finns något sådant man kan jobba med, alltså rädda djur och på samma gång rädda människor? Och isåfall, vad ska man studera? Är det bäst att först gå på gymnasiet? Och efter det, vad ska man välja för inriktning?
Tack så mycket på förhand!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2015
Hej!
Intressant!!! Nu har jag suttit en lång stund för att söka en artikel/notis i ett nummer av Modern Psykologi, där det berättades om hur mycket bättre sådana som hjälper andra mår. Men jag hittade den inte... Den handlade i alla fall om ett psykologiskt forskningsexperiment där de lät tonårstjejer som mådde psykiskt dåligt och som - om jag inte missminner mig - hade typ fått barn tidigt och liknande göra volontärjobb några timmar i veckan under en tid. Och de mådde mycket bättre efter det och klarade av sina egna liv mycket bättre efter det. Att hjälpa andra gav dem en känsla av mening i livet, att spela roll för andra människor, att höra till och att vara behövd och till nytta. I en annan notis i ett nummer av Modern Psykologi (april 2013) står att en highschool-grupp de undersökte som hjälpte lågstadie-elever med läxorna så och så länge hade lägre kolesterolvärden, lägre bmi och mindre inflammationer i kroppen - vilket ju spelar stor roll för allmänhälsan på längre sikt. De som hade bäst medicinska värden hade också högst nivåer av empati, hjälpsamhet och allänt psykiskt välmående. Så med andra ord finns det massor av fördelar med att hjälpa andra varelser, människor så väl som djur.
Det finns en massa olika möjligheter för dig att hjälpa både människor och djur både nu och senare i livet. Det finns absolut chanser att hjälpa redan här och nu, jag ska ge några förslag:
Vill du hjälpa djur, så finns bland annat hundgården Kulkuri i Vasa och Katthuset i Vasa, där de både behöver och tar emot volontärer, alltså frivilliga hjälpare. Kontakta dem, så kan de berätta hur just du skulle kunna hjälpa tex en lördag i månaden eller vad som nu passar er båda. När det gäller människor, så finns det mycket man kunde göra på tex åldringshemmen. Har du annars kollat ifall det är möjligt via din kommun att få sommarjobb på ett ålderdomshem med att tex gå på promenad med de äldre, läsa högt för dem och mera sådant? Om ansökningstiden redan gått ut eller de inte har något från kommunens sida, så kan jag nästan lova att personalen skulle bli mycket tacksam om du (och kanske en kompis också) kom och "hängde" lite med de gamla? Man behöver ju faktiskt inte göra några stordåd för att hjälpa, ibland räcker det alldeles utmärkt med att bara finnas där, lyssna till allt de vill säga och kanske klappa dem lite på armen - det är ju också sådant som den överbelastade personalen knappt hinner med.
När det gäller saker du kan bli när du blir stor som innefattar att hjälpa djur eller människor, så finns det nog massor av möjligheter. Man brukar nog dock rekommendera i dessa bistra ekonomiska tider att man nog ska skaffa sig en utbildning först, helst på andra stadiet eller högre. Dels behöver man ju något att leva på (kan inte jobba gratis i all tid), dels kanske man kan hjälpa bättre genom ett yrke och dels kanske man tröttnar i något skede på tex utlandsvistelse och vill ha ett betalt jobb på hemmaplan. Så några förslag på sådana yrken kunde ju vara socionom, allt inom hälso- och sjukvård, agrolog eller annat jord-, skogs- eller djurhushållningsrelaterat, lärare, djurskötare... Jag gissar dock att det inte lönar sig att satsa tex på att bli resande journalist, skribent, inom film eller något i den stilen, eftersom konkurrensen där är mer än benhård. Språk och geografi är dock definitivt ämnen du ska satsa på - inte för betygens skull bara, utan för att du själv ska klara dig bättre senare ute i världen. Biologi såklart också!
Redan som ung (länar sig ändå att ha fyllt 18) kan du dock fara som volontär inom en massa olika organisationer, föreningar, församlingar, både nationella och internationella. Bara googla orden volontär, vapaaehtoinen och volunteer, så får du en maaassa träffar. Bland dem kan du sedan sålla ut de målgrupper för hjälpen som känns intressant för just dig, om det så är på ett litet zoo i Syd-Afrika, bland barnhemsbarn i Brasilien eller i flyktingmottagningarna i Grekland. Människor som behöver hjälp finns det gott om i världen - men det kan ju nog löna sig att fara via en lite större organisation, eftersom de erbjuder mera skydd (tex sjukvårdsförsäkringar eller livvakter) och kanske kan betala för resa och uppehälle. Vissa kan till och med betala en lön ;). Lite svårare kan det dock vara att kombinera både djur och människor. Det enda jag så här på rak arm som jag kommer på är så kallade vänhundar på ålderdomshem, bland barn med olika koncentrationssvårigheter, handikapp eller funktionshinder... Kolla tex om kaverikoirat på http://www.kennelliitto.fi/kaverikoirat.
Här råkade jag annars se att ICYE har ansökningstid till 15.4 ifall man vill fara till Bolivia, Ghana, Indonesia, Intia, Meksiko, Taiwan, Uganda och jobba tex med gatubarn. http://maailmanvaihto.fi/ajankohtaista/ICYE
Hoppas det här gav dig lite idéer och bränsle för dina drömmar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott