Sexrådgivare?
04.09.2015
Hejsan! Först vill jag bara säga tack för en jättebra sajt! Jag ställde en fråga för ett par dagar sedan och fick svar bara någon timme senare, jag blev väldigt positivt överraskad!
Jag gick ut andra stadiet i våras, kombinerade studier. Jag har inte börjat i någon skola i höst, utan jobbar nu ett par månader och ska resa sedan i januari. Jag skulle gärna vilja fortsätta studera nästa höst eller hösten efter det, men jag vet inte vad jag vill bli "när jag blir stor"! Jag har funderat på det sedan lågstadiet men det enda jag vet är att jag gärna vill hjälpa folk. Jag är väldigt öppen och social, har lätt att börja prata med människor och älskar att lära känna nya personer. Jag är väldigt mån om att andra ska ha det bra! Därför har jag länge funderat på socionom, men jag är ändå inte hundra på om det är det jag vill bli.
Efter att jag surfat runt på er sajt ett tag, läst svar på frågor osv började jag tänka på sexualterapeut/sexrådgivare - vad gör sådana egentligen? Vilka är ens arbetsuppgifter, finner man det i regel givande och hjälpande? Hur studerar man till det (hur länge, var osv)? M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2015
Hej,
Ja, ibland har man tur och får svar snabbt :) Men vi gör så gott vi kan. Roligt om du är nöjd med vår service.
Socionom är en bra utbildning, man kan jobba med ganska mycket olika saker beroende på vad man väljer för inriktning. Om det är hjälpandet av andra människor som är drivkraften så är ju t.ex. hälsovårdare ett annat alternativ, men det beror ju lite på på vilket sätt det är man vill hjälpa. Om man t.ex. inte alls är intresserad av vården som sådan så är säkert socionom ett bättre val.
Sexualrådgivare och sexualterapeut är påbyggnadsstudier. Så den utbildningen kan man gå sen då man har någon annan utbildning i bagaget, t.ex. en socionom eller vårdutbildning. Sexualrådgivare är 1 år, sexualterapeut 2 år och sexolog 3 år. För tillfället kan du studera till sexualrådgivare i Helsingfors och Jyväskylä. Dock är jag inte säker på hur ofta utbildningen ordnas på svenska. Då jag gick utbildningen till sexualrådgivare ordnades den i Vasa (på finska) men det är väl inte riktigt klart hur framtiden för den utbildningen ser ut i Vasa. Men eftersom du har några år kvar ännu så hinner ju vad som helst hända :) .
Själv tycker jag naturligtvis att det är det roligaste jobbet i världen, men det är ett faktum att det inte är jättelätt att hitta jobb som sexualrådgivare. Av de som studerade på samma gång som mig jobbar vissa som sexualrådgivare för sin kommun, eller med något projekt. Men de alldra flesta gick kanske utbildningen för att den ger mer verktyg i deras "egentliga" arbete, som t.ex. hälsovårdare/socionom/läkare/lärare o.s.v.
Så kanske det vore en bra idé att börja med att fundera på vilken typ av människor du vill jobba med? barn? unga? åldringar? och sedan kan du fundera på på vilket sätt du vill hjälpa dem, är det t.ex. mentalvård, missbruk, ätstörningar o.s.v. (jag såg att du ställt en följdfråga om ätstörningar, men jag svarar på den om en stund) Kort och gott så tror jag att socionom kunde vara ett bra alternativ, och vad du än besluter dig för att studera eller arbeta med efter det så ger det en bra grundutbildning.
Mycket att fundera på :) men som tur har du ju lite tid på dig så det är ingenting du måste bestämma idag.
Kram
Tessi