Skönhet skönhet
18.01.2016
Hej!
1. Vilka utbildningar inom skönhetsbranschen är gratis i sverige? (aså typ gratis som estenom utbildning här osv)
2. Var hittar man rätt billiga kurser/utbildningar inom skönhet i sverige? Eller finland men på svenska.
3. Kan man ansöka om studiestöd/bidrag/stipendiet till någon kurs/utbildning som kostar rätt mycket?
Andra bra tips om utbildningar inom skönhetsbranschen. Är intresserad av estenom linjen men dom tar ju in först våren 2017....

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.01.2016
Hejsan,
1. Det är nog mycket svårt att hitta liknande gratis kurser i Sverige som finns här. Det mesta inom skönhetsvårdsutbildning i Sverige finns på den privata sidan, och då kostar det alltid massor. Oftast är också kurserna kortare och mera komprimerade än vad de är här i Finland. Man gå tex make-up som en skilld kurs och lymfmassage som en annan. Här är ju de flesta kurserna antingen på yrkesskolnivå eller på yrkeshögskola. Terminsavgift och eventuellt böcker kan kosta men i stort sett är ju de flesta statliga/kommunala utbildningarna i Finland mer eller mindre gratis. Jag rkommenderar att du tänker dig någon skola i Finland. Kosmetolog eller kosmetikrådgivare på antingen Optima i Jakobstad eller Vasa yrkesinstitut. Estenom på Novia men då måste du ha någon form av grundutbildning före, tex frisör eller kosmetolog.
2. Nu vet jag inte om du menar kortkurser om något enstaka ämne eller om du menar hela yrkesexamen. Men om du vill gå på svenska så finns det ju mera utbud i Sverige såklart. Men som jag skrev i svaret här ovan så är det mycket svårt att hitta något som skulle vara billigt i Sverige, alla kurser där är dyra tycker jag. Men visst kan du hitta tex någon kort make-up kurs eller liknande för någon enstaka 1000-lapp i Sverige men det betyder ju ändå några hundra euro. Svenska kortkurser i Finland hittar jag inga, men om du vill ta examen antingen kosmetolog eller kosmetikrådgivare eller estenom så finns ju Optima, Vasa Yrkesinstitut och Novia.
3. Utdrag från Fpa:s sidor:
Du kan få studiestöd för studier som bedrivs på heltid efter att du gått ut grundskolan. Studiestöd kan beviljas för heltidsstudier som fortsätter i minst två månader utan avbrott. För att du ska få studiestöd måste studierna också framskrida tillräckligt.
Du kan få studiestöd även för studier utomlands om de motsvarar studier som stöds i Finland eller om de ingår i den examen som du avlägger i Finland.
Läroavtalsstudier berättigar inte till studiestöd.
Läs mera HÄR, på Fpa:s sidor.
Nu vet jag ju inte vad/om du har en grundexamen inom något område och nu tänker dig vidare till estenom. Men om du hittar kan det ju vara bra att försöka få praktik hos en frisör, kan vara svårt att hitta ett ställe, men om det lyckas så skulle du ju ha mycket lättare sen när du söker till estenom. Alternativt hos en kosmetolog eller i någon kosmetikaffär. Allt som tangerar branschen är ju dig tillgodo sen då du söker vidare.
För att du ska få bästa möjliga hjälp och det bästa svaret, kommer jag att fråga en kompis som utbildar kosmetologer, mera svar på kommande här under. Kolla igen i nästa vecka.
Hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna
Här kommer nu mera svar, hoppas du ser det här också:
Hej på dig,
vad roligt att skönhetsbranschen intresserar dig. Det är definitivt ett framtidsbransch med alla möjliga olika spännande inriktningar och man får lära sig nytt hela tiden för att hänga med. I Sverige är utbildningssystemet annorlunda än här i Finland, därför har jag lite svårt att svara på din fråga men jag ska försöka enligt bästa förmåga. Man kan varken bli kosmetolog eller estenom i Sverige, de har andra yrkesbenämningar där och det finns inte heller likadana statliga yrkesskolor eller yrkeshögskolor i Sverige som det finns i Finland. Deras utbildningssystem är annorlunda som sagt och speciellt inom skönhetsbranschen i Sverige (och övriga världen över lag) är det privata aktörer som utbildar vilket gör att utbildningarna inte är gratis utan kostar och de kan kosta en hel del. Tyvärr vågar jag inte tipsa om specifika utbildningar eller billiga utbildningar och kurser inom branschen i Sverige, då jag inte själv är utbildad där i landet.
När du ser på kurser och utbildningar i Sverige skulle jag rekommendera att kolla om de är godkända av SHR, Sveriges Hudterpeuters Riksorganisation, SHR utfärdar auktorisation för sina medlemmar vilket innebär att medlemmarna har en garanterat gedigen utbildning och utför professionella behandlingar kan man läsa på deras webbsida. I Finland finns motsvarande branschorganisation SKY-KFF, Kosmetologföreningen i Finland.
Kring studiestöd vågar jag heller inte svara och det finns tyvärr inga specifika stipendier eller bidrag man kan söka just för utbildning inom skönhetsbranschen. I Finland kan du utbilda dig inom yrkesutbildningen på andra stadiet till kosmetolog eller kosmetikrådgivare (alternativt via fristående examenssystemet/läroavtal) och studerar du på en statlig yrkesskola i Finland har du möjlighet att söka studiestöd och bostadsstöd via Folkpensionsanstalten. I Österbotten hittar du åtminstone grundexamensinriktad utbildning inom skönhetsbranschen kosmetolog/kosmetikrådgivare på svenska vid Optima i Jakobstad som startar hösten 2016. I Vasa vid Vaasan Ammattiopisto finns motsvarande utbildning åtminstone på finska. Vid Novia, som är tredje stadiets utbildning (vilket förutsätter att du har en andra stadiets examen/studentexamen) så kan du studera till Estenom, där är följande antagning hösten 2017.
Hoppas jag iallafall till viss del kunde svara på dina frågor och att du fick lite matnyttiga tips på hur du kan gå vidare i ditt utbildningsletande. Lycka till!
Hälsar Sabina