eget företag
07.01.2020
Hej!
Jag har alltid haft som dröm att designa egna kläder och är just nu inne på att skapa en liten klädkollektion för barn upp till storlek 110 ungefär att börja med. Jag undrar hur börjar man? Vad kan man göra själv före man börjar höra sig runt? Vart ska man vända sig?
Jag vill gärna producera kläderna i en fabrik (vet dock att minimum antalet brukar var 200 st men jag tänkte börja med bara några produkter och jag har ett helt okej startkapital sparat) hur mycket behövs för att starta ett eget litet klädmärke och var kan man hitta en fabrik som tillverkar vill gärna ha så billigt som möjligt men inte i Asien eller kina (pga arbetsförhållandena) så gärna i Europa och var kan man hitta bra tyg med kvalitet?
min dröm
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
08.01.2020
Hejsan!
Vad härligt att du har en dröm som du vill följa! Börja smått på sidan om annan sysselsättning så att du har din ekonomi tryggad, och utöka senare om det går riktigt bra!
Dina frågor är väldigt branschspecifika och därför svåra för mig att svara på. Mina förslag är att du googlar och försöker se hur andra i din situation har gjort. Kanske kan du ta kontakt med något mindre klädmärke och försöka sälja dina designer dit? Det kan också löna sig att prata med andra designers, hur har de gjort? Finns det kanske någon i din trakt som sysslar med motsvarande? Slutligen bör du kontakta din lokala nyföretagarcentral, varierar lite beroende på var du bor. De kan hjälpa dig att göra budget och affärsplan och har förhoppningsvis även kontakter inom branschen.
Jag önskar dig all lycka till med din dröm!
Ha det bra!
C