Finska
24.05.2015
Hej. Jag är verkligen jätte jätte dålig på finska, och själva språket motiverar mig inte heller.
Nästa åt ska jag skriva bl.a. B finska i studenten, och jag vill lära mig bättre finska. Det är först nu som jag känner mig motiverad och ens lite intresserad av språket, så..
På vilka sätt kan jag lära mig bättre finska? Jag har tagit en preppkurs och så, men jag vill träna även under sommarlovet. Som det är nu så känner jag mig nästan språkligt handikappad utanför min hemby, alla verkar kunna finska så mycket bättre än jag och där jag vistas så talar en stor majoritet finska. Jag är tacksam för varje litet alternativ jag får, så ös på! Tack :) M

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.05.2015
Hejsan M! Jättefint - du börjar vara vuxen och inser realiteter märker jag. I vårt land klarar vi oss inte utan finskan. Så är det bara...
Du har i skolan lärt dej massor med ord och fina böjningsformer. Nu är det bara att få vanan att prata. Så ööös på - träna träna träna. Tala finska i butiker, skriv på finska i sociala medier, läs finska böcker, ha på finska tv-program, lyssna på finsk musik, byt till finsk textning när du kollar film. Tror du att du kunde lyckas hitta en finsktalande vän? Eller kanske du redan har en tvåspråkig vän - be henne/honom byta språk med dej. Förklara att du måste öva. Kan bli hur roligt som helst!
Självklart kan du också söka dej nya vänner - du bor ju redan på en ort där det finns finsktalande ungdomar. Eller en finsktalande pojkvän? :) Det hade jag själv i tonåren - jag lärde mej massor och fick stärkt mitt självförtroende: Jag kunde ju otroligt mycket mera än vad jag själv trodde! Min erfarenhet av de som talar ett annat språk är att de mycket mycket sällan kritiserar. De kanske ler och rättar till ifall man säger något riktigt lustigt men då får oftast båda två skratta. De är tacksamma för att du försöker och hjälper gärna till när man inte hittar ordet och måste börja ta till kroppsspråket.
Om du lyckas hitta ett sommarjobb där du kan öva din finska skulle ju också det vara jättebra. T. ex. att sköta finskspråkiga barn är en god idé. Det brukar inte kännas så pinsamt att säga fel åt barn - och de är spontana nog att rätta till dina felaktigheter och inte så pass artiga att du inte får lära dej säga rätt. :) Och du förtjänar pengar samtidigt som du lär dej finska!
Sen kan du säkert göra din egen version av Fin-tandem som de har på Arbis: Efterlys via sociala medier en vän som är finskspråkig som vill lära sig svenska,  och när ni träffas talar ni halva tiden finska och halva tiden svenska. Resultatet blir att man finkänsligt kan rätta den andra men att båda är i win-win position. Man kan motionera tillsammans, fika, ha en bokklubb eller vad som nu kan intressera er båda två.
Lycka till! Om viljan är rätt så kan man lära sig vad som helst! :)
Med vänlig hälsning, Annika       barnmorska - hälsovårdare