Lukio
14.01.2015
Moi!
Minua huolestuta että voinko pästä lukion minulla on vain yksi aine josa olen mukaitetu ja minulla on aika hyvät numerot toisissa aineissa 7,8,9 ei muitta. Haluan vain lukion mutta haveilenko turhan ?
Nimimerkki todella huolestunut Huolestunut

Nuorisotiedottaja Jenny svarar
22.01.2015
22.1.2015
Hei!
Pahoittelen, että olet joutunut odottamaan. Olen yrittänyt tarvoittaa erästä henkilöä kysymystäsi koskien mutta en ole saanut yhteyttä, joten vastaan sinulle nyt itse. Numerosi ei vaikuta olevan mitenkään huonoja. Yleensä lukioilla on jokin suurpiirteinen keskiarvo millä pääse sinne opiskelemaan (vaihtelee oppilaitosten välillä), mutta se riippuu varmaan myös hakijoiden yleisestä tasosta -eli myös muiden sinne hakevien arvoisanoista. Älä mieti asiaa yksiksesi vaan käy ihmeessä opinto-ohjaajasi luona kysymässä minkälainen keskiarvo sinun haluamaasi lukioon pitäisi olla, että sinne pääsee. Hänellä on varamsti siitä asiasta tietoa ja voi kertoa minkälaisia arvoja edellisvuosina on ollut. Hän voi myös auttaa sinua opinnoissa jos on tarvetta.
Terveisin, nuorisotiedottaja Jenny
29.1.2015
Nyt sain tiedon opinto-ohjaajalta eli alin hyväksyttävä keskiarvo: 6
Oppilaitoksen asettama keskiarvoraja jonka alittaneita hakijoita ei valita koulutukseen. Opiskelijaksi ottamisen keskiarvo vaihtelee kuitenkin vuosittain ja voi olla korkeampi. Löydät eri koulujen keskiarvot Opintoluotsi -sivustolta.
/Jenny