Minusta ei pidetä
03.01.2023
Hei! Olen aika hiljainen ja ujo, mutta kuitenkin puhun ihmisille. Olen koulussa kuullut, että jotkut vihaavat minua vaikken ole tehnyt mitään. Olen kuullut eniten eräältä pojalta kun on puhunut kavereidensa kanssa kaikkea vihaa minusta ilman syytä. No en itsekään hänestä oikein pidä,mutta en puhu hänestä mitään pahaa kenellekään. Itselleni tulee vähän pahamieli kun kuulee että joku sanoo jotain pahaa. Ja kuitenkin Olen hänelle kiltti, mutta hän vaikuttaa siltä ettei pystyisi tekemään minkäänlaista yhteistyötä kanssani. En kuitenkaan sano, että kaikkien täytyisi pitää kaikista, mutta se on jotenkin ikävää kuulla viha asioita itsestäni, kun en ole kuitenkaan mitään tehnyt. Jemina1
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
12.01.2023
Hei Jemina1!
Kiitos viestistäsi. Kerrot, kuinka olet kuullut joidenkin ihmisten vihaavan sinua koulussa. On todella ymmärrettävää, että sellaisesta tulee paha mieli – kuka tahansa tulee huonolle mielelle sellaisesta.
Ikävien puheiden levittäminen ei ole ollenkaan reilua. Kenestäkään ei pidä puhua pahaa selän takana eikä levittää perättömiä juttuja. Sinä et ole tehnyt mitään väärää – olet päinvastoin ollut kiltti esimerkiksi tälle pojalle, kenestä kerroit. Olet oikeassa, että kaikista ei voi pitää, mutta on silti tärkeää yrittää tulla toimeen ja kohdella toisia hyvin.
Kannustan sinua ottamaan asian puheeksi vanhempasi kanssa tai koulussa esimerkiksi koulunuorisotyöntekijän, ryhmänohjaajasi tai kuraattorin kanssa. Koulun aikuisten kanssa voit jutella luottamuksellisesti ja voitte vaikka yhdessä miettiä, miten tilanteeseen on järkevintä puuttua. Joka tapauksessa on aikuisten vastuulla varmistaa, että jokaisella oppilaalla on koulussa turvallista ja hyvä olla.
Tsemppiä ja halauksia sinne!
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi ”