Motivaatio
12.02.2023
Olen 17 vuotias ja kirjoitan keväällä, mutta ei ole motivaatiota opiskella edes koeviikkoihin. Tiedän kokeen olevan, mutta joka kerta kun olen aloittamassa lukemisen niin en yhtäkkiä jaksakkaan tai ei ole halua lukea. Mitä voisin tehdä jotta saiasin otivaation takaisin? Jooo....
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
14.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ikävä kuulla, että motivaatiosi on kadoksissa. Se ei kuitenkaan ole ihmeiden ihme; motivaatio saattaa kadota joskus omille teilleen. Usein motivaatio saattaa kadota silloin, kun mieli on maassa, olet opiskellut ehkä jopa liian ahkerasti pitkään ja ehtinyt uuvahtaa joko opiskeluun tai muuhun asiaan tai motivaatio saattaa hukkua kaikkien näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Toki syitä voi olla myös monia muita, joihin ehkä itse löydät vastauksen, mikäli maltat mielesi ja hiljennyt itsesi äärelle.
Koetko muutoin olosi pirteäksi? Nukutko hyvin? Oletko kiinnostunut muista asioista, kuin opiskelusta? Jaksatko nähdä ystäviäsi tai harrastaa samaan tahtiin kuin ennen? Mikäli sinulla on muutoin samankaltaiset energiatasot kuin ennen muita asioita kohtaan, voin antaa sinulle joitakin vinkkejä kuinka kadotettua motivaatiota opiskelua kohtaan voi herätellä:
Kirkasta tavoitteesi eli se, miksi opiskelet. Muistuta itsellesi, miksi olet valinnut lukion ammattikoulun sijaan ja haluat saada ylioppilaslakin. Onko sinulle jo nyt selvää, mihin haluat mennä opiskelemaan lukion jälkeen? Vaaditaanko tuleviin opintoihisi ylioppilastutkinto? Voit esimerkiksi tulostaa kuvan jostakin haaveammattiisi liittyvästä asiasta ja liimata sen seinään kirjoituspöytäsi eteen siten, että näet kuvan silloin kun opiskelet. Kun motivaatio on kadoksissa, voit kuvan avulla muistuttaa itseäsi syistä, miksi oikeastaan haluat motivoitua opiskelemaan.
Mikäli sinulla ei ole tiedossa vielä unelmiesi työ,- tai opiskelupaikkaa, voit kuvitella haluamasi tulevaisuuden: mieti, kuinka opiskelusi nyt voivat myötävaikuttaa siihen, kuinka unelmasi tulee toteutumaan. Ehkä nyt harjoittamasi opiskelut voivat toimia mm. taloudellisena tulevaisuuden turvana, joka mahdollistaa sinulle mukavan elämän. Tai mahdollistavatko opiskelusi mahdollisesti sen, että saavutat mainetta tai isoäitisi tulee onnelliseksi? Tietenkään viimeisen kaltaiset vaikuttimet eivät välttämättä ole niitä parhaimpia motivaattoreita, mutta hädän tullen käyvät nekin.
Mikäli motivaatio on hukassa, saattaa helposti käydä niin, että kokeisiin tulee luettua paniikissa viimeisenä päivänä ennen koetta. Tällöin myös voi helposti käydä niin, että luettava/opiskeltava alue on liian laaja ja sisäistettävät asiat tuntuvat liian suurilta opiskeltaviksi lyhyen ajan sisään. Tämän välttämiseksi kannattaa laatia lukusuunnitelma; päätä, että jokaisena päivänä luet esimerkiksi vähän. 15 minuuttia samalla, kun syöt välipalaa ja seuraavana päivänä luet yhden kappaleen ennen nukkumaanmenoa. Näin helpotat taakkaasi ja muistat paremman lukemasi, sillä pienet kokonaisuudet on helpompi muistaa kuin suuret. Pienten tavoitteiden saavuttaminen antaa toivottavasti myös tunteen pystyvyydestä; sinä pystyit siihen! Suunnitelman laatimiseen kannattaa kyllä käyttää jonkin verran aikaa siten, että saat kokonaiskuvan siitä että todella ehdit lukea kaikkiin kokeisiin riittävästi. Usein jo suunnitelman tekeminen koostaa mieltä ja antaa mielenrauhaa.
Tee itsellesi päätös pysyä suunnitelmassa. Voit myös päättää joka aamu uuden tavoitteen; tänään luen ainakin puoli tuntia ja kertaan heti lukemani kertomalla oppimani ääneen äidille iltapalapöydässä! Älä yritä haukata liian suuria aikoja eli älä vaadi etukäteen itseäsi lukemaan viittä tuntia putkeen. Kun vaadit itseltäsi vain 10 minuuttia, voikin käydä niin, että kymmenen minuutin päästä et maltakaan lopettaa ja 10 minuuttia muuttuu puoleksi tunniksi. Joskus lukemiseen tulee myös imu, mikäli sitä et itse itseltäsi vaatimalla vaadi. Toisaalta voit myös keksiä muita opiskelutapoja: opiskelkaa ystäväsi kanssa yhdessä, kyselkää tietoja toisiltanne, käytä erilaisia oppimispelejä, testaa tietojasi aiheen tietovisakysymyksillä, mitä tahansa keksitkään!
Toinen metodi on esimerkiksi sellainen, että kiellät itseltäsi puhelimen käytön vaikkapa tunniksi. Viet sen puhelinparkkiin jonnekin ja päätät, että sinun täytyy viettää opiskeltavan aiheen parissa tunti. Et saa koskea puhelimeen tai katsoa televisiota; saat ainoastaan lukea aiheesta tai kirjoittaa aiheesta mistä sinun tulee tietää, tai ajatella aihetta kävelemällä esimerkiksi huonettasi ympäri. Pääasia, että tuon tunnin ajan keskityt tavoitteeseesi eli siihen, että tunti on pyhitetty tietylle aiheelle. Yleensä käy niin, että ihminen tarttuu tällöin mieluummin itse aiheeseen, kuin turhautuu tekemättä ei mitään.
Entä saisitko läheisiäsi mukaan motivoimiseesi? Haluaisivatko vanhempasi tai joku muu läheinen luvata sinulle jotakin, mitä saat aina päästyäsi viikon opiskelutavoitteeseesi? Esimerkiksi joka viikko (mikäli olet pysynyt opiskelutavoitteessasi) sinua odottaisi jokin palkinto, esim. elokuvamaraton lauantaina popcorneineen tai lämmitetty sauna. Palkinnon täytyy luonnollisesti olla jotakin, mistä sinä pidät ja mikä sinua motivoi.
Voit myös kokeilla erilaisia opiskelumetodeita, kuten visualisointia. Ennen opiskelua voisit kokeilla vetää syvään henkeä, sulkea silmäsi ja visualisoida eli kuvitella itse itsesi sielusi silmin opiskelemassa rauhallisena ja tehokkaasti. Aloita sitten heti silmiesi avaamisen jälkeen opiskelu oikeasti. Tutkitusti visualisointi voi toimia tehokkaana työvälineenä ja auttaa saavuttamaan tavoitteita. Älä kuitenkaan lannistu tai soimaa itseäsi, mikäli tämä metodi ei toimi juuri sinun kohdallasi. Me ihmiset olemme erilaisia, ja kaikille visualisointi ei ole se tehokkain väline.
Mikäli ongelmasi on enemmänkin keskittymiseen liittyvää, pidä huolta ainakin siitä, että opiskelutilasi olisi mahdollisimman häiriötön. Laita puhelin äänettömälle, käy ennen opiskelua esimerkiksi pienellä kävelyllä niin, että aivosi ovat täynnä happea ja pidä huolta siitä, että et opiskele nälkäisenä. Pidä opiskelutila siistinä ja muista myös pitää opiskelujen välillä taukoja.
Mieti realistisesti tavoitteitasi ja tee ne itsellesi selviksi. Onko sinun tärkeää saada kaikista kokeista kymppi? Olisiko aineita, joissa voit suosiolla löysätä ja päättää alemman numeron, johon tähtäät. Puolestasi voit tavoitella itsellesi tärkeissä aineissa korkeampia numeroita. Muista olla itsellesi armollinen ja pitää huolta siitä, että elämässäsi on sijaa myös muulle tekemiselle kuin opiskelulle. Tasapaino on tärkeää kaikessa! Kukaan ei jaksa opiskella päiviä pääksytysten. Välillä on tärkeää ottaa aikaa vain levolle, mukavalle tekemiselle ja rentoutumiselle. Mikäli koko ajan raataa, alkaa kaikki maistua puulta ja väsymys on luonnollinen seuraus.
Mikäli sinusta puolestaan tuntuu, että ongelma eli motivaation puute ulottu enemmänkin kaikille elämän osa-alueille, voi kyse olla jostakin muusta, kuten masennusoireilusta tai esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oireistosta. Kirjoitathan meille uudestaan, mikäli koet, että haasteet ovat jossakin muualla kuin opiskelussa niin vastaamme mielellämme!
Muistutan kuitenkin, että myös motivaatio-ongelmissa voi lähestyä kernaasti koulun henkilökuntaa; opoa (osaa antaa hyviä vinkkejä opiskeluun liittyen, mutta myös jatko-opintoihin liittyen eli voi katsoa kanssasi mihin sinun tulisi mahdollisesti panostaa ja missä voit vähän löysäillä), tai kuraattoria tai esimerkiksi koulucoachia. Heidän kanssaan voit keskustella mahdollisista syistä, jotka ovat saattaneet johtaa opiskelumotivaatiosi alenemiseen. Onko elämässäsi ollut muutoksia tai muita rasitetekijöitä? Muista, että voit ottaa meihin yhteyttä niin monta kertaa, kuin haluat.
Toivottavasti tästä oli sinulle hyötyä!
Toivon sinulle paljon tsemppiä ja energiaa,
Ystävänpäiväterveisin Stinke