Plugga
05.10.2016
Hej! Kan man söka in till ett program OCH fristående kurser ur program* och komma in på båda? Jag kan inte bestämma mig om jag vill söka in till ett helt program (linje) eller enstaka kurser i program. Kommer man bara in på ett alternativ och så "försvinner" de andra alternativen? :) Kan man söka in till olika kurser från olika linjer och komma in på båda kurserna? Och kan man plugga på ett program och sedan söka in till andra kurser från andra program eller till och med ett helt nytt program så att man i princip pluggar 2 program samtidigt, om det ena t.ex. är på distans. Kanske inget som rekommenderas men är det möjligt? Förstår ni hur jag menar eller är det jätteråddigt? :)
* Och jag pratar om att söka in till universitet/högskolor i Sverige, där man listar program i 1:a val o.s.v. plugghästen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.10.2016
Hej plugghästen!
Hm, det var svåra frågor du ställer, för vi misstänker att det där kan variera lite från universitet till universitet och linje till linje. Men sådär allmänt: det brukar inte löna sig att söka till enskilda kurser, för du får troligen ingen examen av det eller måste gå omvägar för att få ihop tillräckligt med kurser för att få någon form av examen av det. På något ställe fungerar det troligen som på våra öppna universitet, att du med tiden kan plocka ihop så många kurser inom ett visst program att du kan få en examen för det (med avhandling osv för att komplettera), men det tar då ofta betydligt längre tid än att faktiskt gå programmet från början. Och alla ämnen eller universitet har kanske inte den möjligheten. Kanske går vissa kuser då också på kvällar och helger, precis som med vårt ÖPU, så att man förutsätts ha annat för sig också.
Så förslaget är nu att du helt enkelt mejlar de universitet i Sverige du är intresserad av och frågar hur det fungerar hos just dem. Det finns alltid ett studiekansli, antingen ett allmänt eller ett fakultetsspecifikt, så fråga direkt. Och så hoppas vi att det funkar precis så som du önskar och att du kan få studera det du gillar :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott