Återkommande svamp
28.03.2025
Hej i ett år har jag haft återkommande svamp. Vill så gärna få bort den men problemet är att jag tycker att det gör ont att föra in saker i slidan så vågar varken använda vagiatorer eller gå på en undersökning och få utskrivet difuclan. Jag gjorde ett självtest som indikerade på svamp, det tog sin lilla tid att få in testet i slidan pågrund av smärtan. På senaste tiden har jag börjat äta mjölksyrebakterier, dricker äpple cider vinäger, återfuktar underlivet, tvättar bara med vatten och sover utan trosor. Finns det något mer jag kan göra? Beställde nyss lactacyd så hoppas det kan fungera. Vet att jag verkligen borde gå på en undersökning men får sån ångest över bara tanken. Vad kan orsaken till svampen vara? Varför återkommer den? Och hur ska jag våga testa vagiatorer? Tänk om jag har vaginism :( jag vill bara vara normal igen. Svampen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.03.2025
Hej,
Jag skall börja med att konstatera att det i nuläget inte finns någon anledning för dig att misstänka vaginism, så det behöver du inte stressa över. Men det skulle absolut vara viktigt att du fick problemet behandlat så att din kropp kan börja läka.
Det låter som att du sköter ditt underliv på rätt sätt, så fortsätt med det. Du behöver inte recept för Diflucan, utan det kan du köpa receptfritt från apoteket. Det brukar rekommenderas att man först talar med en läkare eller hälsovårdare (för att undvika att man behandlar fel sak) men du skriver att du har testat dig för svampinfektion och eftersom det har varit återkommande så tycker jag att du skall testa med Diflucan.
OM dina symtom skulle fortsätta efter att du har testat diflucan så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen och diskutera med dem. Du är långt ifrån den första som har problem med återkonnade svampinfektioner, och det finns ingen som kan tvinga dig till en undersökning eller någonting annat som du inte känner dig bekväm med. Sjukvårdspersonalen vill bara hjälpa, så tveka inte att be dem om hjälp om det behövs.
Undvik att äta eller dricka mycket socker, drick mycket vatten och använd gärna kläder som inte sitter så tätt på underkroppen så skall vi hoppas att du snart är på bättringsvägen.
Kram,
Tessi