Oro över magen/tarmerna
06.03.2025
Idag så var jag i skolan som normalt men sen från ingen stans så fick jag lite ont i tarmen. Jag tänkte inte på det så mycket, men sen blev det lite värre, jag har haft en sån här grej förut. Fast eftersom jag har väldigt mycket Hypokondri/hälso ångest.
Så fick jag panik, smärtan for bort efter en stund men jag kan inte sluta tänka på det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2025
Hej,
Det är inte speciellt ovanligt att man kan få ont magen plötsligt, och det kan bero på väldigt många olika saker. Allt från att man har ätit någonting gasbildande eller någonting man reagerar på till att man har druckit för lite eller tarmen fungerar lite ojämnt. Jag tror att nästan alla nån gång känner av någonting liknande, men alla registrerar inte det lika mycket eftersom det brukar gå över rätt snabbt. Så i nuläget behöver du inte göra någonting alls åt saken och du kan sluta oroa dig för jag tror inte att det är ett tecken på att någonting skulle vara fel.
Det du kan göra är att följa med lite hur din mage reagerar när du äter olika saker, och om det finns några födoämnen som du märker att t.ex. orsakar diarré, gasbildning eller förstoppning. Vid behov kan du då diskutera saken med din hälsovårdare, men det lättaste är då att man försöker undvika just dessa födoämnen och ersätta dem med någonting som man tål.
Ta det alldeles lugnt <3
Tessi