Umeå läkare, lång matte??
16.01.2025
Hej,
jag går ettan i gymnasie å har lång matte men jag tycker det är svårt att till och med få 6 på proven och läxorna tar lång tid. jag funderar om jag ska byta till kort matte istället i 2an.
Jag vill börja studera vid Umeå universitet i Sverige efter gymnasiet men jag vet inte vad de har för krav på matte där om man går till läkare, och måste jag vara bra på matte för att bli läkare??
Och hur är det med tandläkare och sjuksköterskor, vad ska man vara bra på?
Jag gillar också kemi, biologi, hälsokunkap men matte och fysik är svårt. Bengt
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
28.01.2025
Hej,
Tack för din fråga. Det är fint att du redan nu reflekterat kring dina framtidsplaner. Du verkar ha många olika utbildningar som du funderar på, vilket är jättebra. Du vet också redan vilket universitet som intresserar dig, superbra!
I Sverige får man poäng både baserat på kursmedeltal samt studentskrivningsresultat. För att räknas som behörig till läkarprogrammet i Sverige bör man utöver att ha fått studentexamen även ha gått de finländska motsvarigheterna till de svenska kurserna Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4/Matematik D. Nu måste jag medge att jag inte vet vilka kurser det här motsvarar i finska läroplanen, men om du vill ha mer info lönar det sig att vara i kontakt med studiehandledaren i din skola.  I Sverige kan man även ansöka med högskoleprovet, då spelar kursmedeltalet eller studentskrivningsresultaten ingen roll. Karolinska institutet ordnar dessutom årligen ett s.k. alternativt urval baserat på de sökandes lämplighet att bli läkare. Du kan läsa mer om det alternativa urvalet här: https://utbildning.ki.se/program-och-fristaende-kurser/anmalan-och-antagning/alternativt-urval . Man måste inte vara bra på matematik för att kunna bli läkare, men om matematiken är svår behöver man vara redo att jobba för det.
Du funderar också på vad man behöver vara bra på om man studerar till tandläkare eller sjuksköterska. Tandläkarstudier tillhör den medicinska fakulteten, så antagningskraven är ganska samma som till läkare. Sjuksköterskor har annorlunda antagningskrav där matematik, fysik och kemi inte prioriteras så högt som i läkarutbildningarna.
För att få klarhet i dina tankar kring framtiden samt ditt val av matematiknivå rekommenderar jag starkt att du bokar tid till studiehandledaren i din skola. Studiehandledaren hjälper dig gärna och kan säkert svara på alla dina frågor om dina framtida studier. Kom också ihåg att du ännu har gott om tid att fundera på allt detta och behöver inte göra ett slutgiltigt beslut i denna stund.
Allt kommer att lösa sig. Våga diskutera igenom allt detta med studiehandledaren i din skola så får du svar på alla dina frågor.
Ta hand om dig och lycka till <3
Kram, Lila