Vilken linje
19.01.2022
Hej 1. vilken utbildning har dom som arbetar på t.ex kultajousi, timanttiset, kultakoru, laatukoru alltså smyckes affärer.
2. Behöver man någon skild utbildning innan man kan studera till en piercare/tatuerare Jeeeuu
Patricia Donner
Magister i Vuxenpedagogik, Elev- och studiehandledare Patricia svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.01.2022
Hejsan! :)
Vi kommer göra så att vi delar på denna fråga, så att Patricia (studerar till studiehandledare) tar första halvan av frågan och jag (Kix) tar den andra halvan.
Svar på fråga 1:
Om du arbetar som försäljare i en smyckesbutik så behöver du nog ingen särskild utbildning för det. Huvudsaken är att du är serviceinriktad och förstås är det ett plus om du har ett intresse för/kunskap om smycken. Om du sen jobbar som någon typ av guldsmed, t.ex. fixar/skapar smycken och så vidare (mer avancerade saker) så kanske det är bra att ha en utbildning på området. Då till guldsmed eller designer av något slag.
2. Kort och gott; nej. Tatuerings- och piercingsbranschen är en av de få branscher där man ännu idag främst lär sig genom lärlingskap. Alltså att man blir lärling under en erfaren tatuerare eller piercare. Inom branschen ser man också på det som ett mer legitimt och "creddigt" sätt att börja på, än att man lär sig på egen hand. Speciellt bra är det om man hamnar som lärling under någon som hållit på länge, har ett bra rykte, och en stabil kundbas. Ska man exempelvis bli tatuerare så skuggar man den erfarna tatueraren i jobbet när hen jobbar, ritar väldigt mycket för att öva upp sina konstnärliga talanger, tatuerar på fejkhud, och sen så småningom när tatueraren man är lärling under anser att man är redo så kan man under hens övervakning börjar göra tatueringar på riktiga människor. Själv blev jag piercare på en tatueringsstudio, men jag började med att vara studio manager (alltså stå i receptionen, ta emot folk, göra bokningarna, svara på e-mail etc). Det var ett bra sätt att komma in i branschen. Sen blev jag lärling under en erfaren piercare på plats, som visade mig allt jag behövde kunna, tills jag var redo att pierca på egen hand. När det gäller piercing så finns det också några utbildningar, men de är få och jag är osäker på om det alls finns i Finland så om du vill gå en sån så behöver du antagligen vara villig att resa en bit. Men enligt vad jag har kollat upp så är vissa av dessa mera i kursformat och kan röra sig om bara två dagar eller nåt sånt, och i min mening så lär man sig absolut inte att bli piercare på två dagar om man ska göra det bra.
Ifall du lutar åt att du vill börja tatuera så ska du börja jobba ihop en portfolio med bilder som visar din konstnärliga stil. Spelar ingen roll om det är bilder som du ritar, målar eller skapar i något digitalt program, men något som visar att du har en kreativ ådra och ett öga för vad som ser bra ut. Övning ger färdighet :) Tatuerare som överväger att ta dig in som lärling kommer vilja se din portfolio först. Du kommer antagligen också ha större chans att komma som lärling om du själv har tatueringar från förr, vilket visar att du är dedikerad till branschen (och gärna också någon tatuering av tatueraren som du söker till, om det bara är möjligt).
Oavsett om du funderar på att bli piercare eller tatuerare så skulle jag säga att det är bra om du börjar med att söka jobb på en tatueringsstudio, exempelvis som studio manager. Det är ett smidigt sätt att lära känna branschen samt få kontakter.
Lycka till!
Mvh, Kix och Patricia