vill bli läkare
06.01.2022
Hej jag vill bli läkare men vet inte riktigt hur jag ska ta mig dit? och vilka betyg som krävs och vad det kommer att kosta på vägen ?finns inte heller så mycket alternativ om man helst vill delvis vill studera på svenska då jag vet att det inte är det enklaste att sa sig in på den svenskan linjen vid Helsingfors universitet. vet inte heller hur jag ska fundera vidare om jag inte lyckas höja betygen så att de räcker in till gymnasium och sen läkarprogrammet då jag har varit fast besluten om vad jag vill bli när jag är stor sen många år tillbaka vill bli läkare

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.01.2022
Hej ”vill bli läkare”!
Vad roligt att du hittat ett yrke som intresserar dig i framtiden.
Du kan i Finland antas endast på ditt studentexamensbetyg eller genom att skriva ett inträdesprov eller både och, för utbildningen till läkare.
Hurudana betyg som krävs så beror förstås på konkurrensen, men bäst chanser har du om du satsar extra på de ämnen jag listar nedan och skriver inträdesprovet.
Ämnen som du i gymnasiet borde satsa extra på för läkarstudier är speciellt modersmål och långmatematik. Detta eftersom dessa två ämnen ger flest poäng i de flesta inträdesprov i Finland.
Andra ämnen som du nog bör vara beredd att satsa på och skriva i studenten är fysik, kemi och biologi. Språk som engelska (A/Lång) och finska är också två ämnen som kan löna sig att försöka få ett bättre vitsord i.
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”kosta”. Om du menar pengar, så är utbildning gratis i Finland för finländska studerande. En ordentlig ansträngning kommer det nog säkert kosta dig, i och med att det inte är så enkelt att slippa in.
Många söker också in flera gånger – så ifall du vill försöka höja något vitsord i studenten och inte slipper in på första försöket så kan du ju ta ett mellanår, kanske jobba och försöka höja studentexamensbetyget samtidigt som du läser till inträdesprovet igen.
Du skriver att du oroar dig för att inte slippa in till ett gymnasium pga. dina betyg. Här är en länk (från 2018) där de rankar medeltalen för att slippa in till de svenska gymnasierna i Finland. Notera att medeltalet ofta ändrar från år till år, beroende på hur många som söker in till gymnasium, så detta är endast en riktlinje. I och med att jag inte vet vilka vitsord du har så kan jag inte förutspå att du slipper in, men du kan själv försöka räkna medeltalet på det betyg du har nu för att se om du eventuellt slipper in till något av Österbottens gymnasium i Vasa eller Korsholm till exempel. Klicka gärna på denna länk och räkna ut ditt nuvarande medeltal. Plussa ihop dina vitsord i de ämnen som finns på listan och dividera sedan summan med 12.
Hoppas du kommer in till ett gymnasium och att du i framtiden får studera till ditt drömyrke.
Kämpa på!
Med vänliga hälsningar,
Patricia Donner