Uppsvälld mage
17.01.2017
Hej! Skrev tidigare en fråga om detta, mer fokuserat på en eventuell graviditet. Nå här är en uppdatering på situationen:
Tog ett test som visade negativt och kände mig lättad. Men min mage är forfarande uppsvälld nu en vecka senare! Den varierar i storlek men är hursomhelst väldigt uppsvälld och ser gravid ut. Är även lite förstoppad och har emellanåt sjukt strax under revbenen på samma sida som hjärtat är. Nu på senaste tiden har jag även varit snål på allt som då igen leder tillbaka till graviditets misstankar. Har 11 dagar kvar på min p-piller karta och försöker hålla lugnet.
Har ni några tips på att få magen att gå ner (som normalt är väldigt platt)? Är det normalt med uppsvälld mage i fler veckor? Hur/kan man känna skillnaden på en gravid och annars uppsvälld mage, finns det liksom något sätt att testa det på genom att känna?
Borde jag ta hjälp av skol hv så jag skulle kunna få en remiss till läkare eller är det inte nödvändigt? Känns som min uppsvälldhet är här för att stanna.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2017
Hej.
Om graviditetstestet var negativt så kan du nog vara lugn. Om du fortfarande skulle vara så pass i början av graviditeten att det inte syns på testet så är det helt enkelt omöjligt att din mage skulle ha kunnat växa och bli uppsvälld p.g.a. det.
Min gissning är att din mage är uppsvälld p.g.a. bakteriefloran i din tarm. Och eftersom du samtidigt är lite förstoppad så är det ju bara rimligt att svullnaden beror på tarmen, inte på graviditet. Om du har varit sugen på lite allt möjligt, vilket kanske också har lett till att du har ätit lite annorlunda än normalt? Saker som kan göra magen svullen är framför allt socker och spannmål. Så om du lämnar bort gluten bara i några dagar så tror jag att du skulle märka skillnad.
En gravidmage i början av en graviditet känns egentligen inte alls, eftersom livmodern sitter så lågt i bäckenet att den ofta inte känns ovanför blygdbenet, men då den börjar kännas så känns den som en hård och ganska tydligt definierad klump nere i bäckenet. Det är inte så att man är svullen eller pösig över hela magen.
Du kan gå till skolhälsovårdaren och tala med henne om du ändå känner dig osäker, men eftersom du äter p-piller så tror jag faktiskt inte att du behöver oroa dig. Om situationen med din svullna mage fortsätter och känns som ett problem så kan du boka tid till en läkare eller diskutera saken med skolhälsovårdaren så kanske de har några tips på vad du kan göra åt saken.
Kram
Tessi