Från civiltjänst till c-papper??
11.07.2022
Hej Decibel!
Det är länge sedan jag ställt en fråga men idag känner jag att jag har behov av svar. Jag ryckte alltså in i militären förra veckan. Jag kom dock hem redan efter 3 dagars tid när jag insåg militären och miljön inte vara för mig (ansökte om civiltjänstgöring). I militären och annars har jag hört om andra människor som har fått C-papper för det minsta lilla. Och nu undrar jag, skulle det vara möjligt att få C-papper fastän man redan ansökt om att utföra civiltjänst? Jag har alltså diagnosen migrän och har huvudvärk typ varje- eller varannan dag. Och känner att jag borde ha rätt till C-papper när jag hört att andra också har fått det av samma orsaker.
Vad skall jag göra nu? Skall ja ringa och boka läkartid till en läkare (i Jakobstad) som kan eventuellt ge mig C-papper? Eller vad skall jag göra?
Tacksam för snabbt svar! :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
En Decibel-expert svarar
11.07.2022
Hej,
Jere Paldanius, som är informatör vid huvudstabens kommunikationsavdelning svarar att om din regionalbyrå har fattat ett beslut om att du skall börja tjänstgöra som civiltjänstpliktig så skall du kontakta civiltjänstcentralen som kan hjälpa dig vidare. Anvisningar hittar du här hittar du här.
Som jag förstår det på din fråga så har du redan ansökt om civiltjänst? Men lättast skulle det kanske ändå vara om du kontaktade dem vid civiltjänstcentralen och diskuterade saken med dem så får ni tillsammans gå igenom vad du borde göra och om det trots allt är möjligt att du får det ändrat till C-papper. Deras kontaktuppgifter hittar du här.
Hälsningar
Tessi