?
25.07.2024
Ja tycker om en brud å hon mig men min mamma jobbar på socialen och det råkar vara så att hon har min mamma som int vet ja nu va he heter men typ socialtant. Va ska ja säg åt min mamma för ja tror int att hon sku tyck om he.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.07.2024
Hej!
Jag förstår att det här är ett knepigt läge. Du kan i första hand prata med tjejen i fråga och diskutera vad hon själv tycker och tänker om saken. Vill hon att ni ska vänta lite tills ni vet vart relationen är på väg innan ni pratar med era föräldrar eller vill hon hellre att ni lägger alla kort på bordet direkt? Ni kan också diskutera hur hon vill att du ska ta upp det här med din mamma. Vad du ska och inte ska säga om henne och er relation. När du har en lite tydligare bild av vad hon vill så är det lättare för dig att veta hur du ska närma dig det här ämnet med din mamma. Ni får gärna diskutera mer kring er relation och prata även om orsaken bakom varför socialen är inblandad i hennes liv. Då får du lite mer kött på benen och har en tydligare bild av situationen och vad den kan innebära.
När du sedan pratar med din mamma kan du helt öppet säga att du känner till situationen och att ni diskuterat den utförligt tillsammans med den här tjejen. Det kan lugna din mamma att veta att ni har öppna och ärliga diskussioner och att du är fullt medveten om läget. Vilket i sin tur visar att ni har ett hälsosamt och moget förhållande. Om du kan försäkra din mamma om att du och din tjej är ärliga med varandra och att du samtidigt är öppen och ärlig med din mamma om situationen så har hon mindre orsak att oroa sig över att du t.ex. inte skulle veta vad du "ger dig in på". Om hon vet att du är ärlig och pratar med henne om dessa saker så kan det ge henne en tryggare känsla och få henne att känna att hon har koll på läget och inte behöver oroa sig.
I slutändan kan jag inte veta exakt hur din mamma kommer reagera och hon har såklart rätt till sin reaktion och sina känslor. Men det kan också hända att hon helt enkelt behöver lite tid att smälta det. Ni kanske också behöver bevisa för henne att ni är bra för varandra och är seriösa med er relation.
Försök att alltid hålla en saklig och god ton när du pratar med din mamma och om hennes första reaktion trots allt är dålig ska du inte låta det skrämma dig utan försök fortsättningsvis hålla dig lugn och sansad. Om hon ser att du är fullt medveten om situation men trots det kan hålla dig lugn och samtidigt lyssna på henne och ta till dig av det hon säger så är det lättare för henne att göra samma sak.
Hon kan som sagt behöva lite tid. Fortsätt uppmuntra till kommunikation och be henne att försöka hålla ett öppet sinne. Du kan även fråga henne vad hon behöver av dig/er för att gå med på att ni fortsätter utforska er relation. Vad behöver hon för att känna sig lugnare? Hur kan ni göra för att stärka hennes förtroende för er?
Det kan hända att ni har några tuffa diskussioner framför er och det kanske inte kommer vara en dans på rosor. Men om du kan vara lugn, saklig och ärlig samt ta hänsyn till din mammas tankar, känslor och åsikter så lägger det en god grund för henne att ta till sig av det du säger och öka hennes respekt för dig och besluten du tar i ditt liv.
Lycka till! Kram <3
Rosanna