Acne & acne ärr
15.11.2013
Hej!
Har frågat förr om detta och läst en massa andra frågor här om det också, men ja...
Har acne (och har haft sen nån gång i början av 4:an och går nu o 8:an),och har haft det i ca. 4 år, problemet är att det inte vill ge med sig :'(
Skulle göra nästan vad som helst för att slippa använda en massa coneciler & täckstift, skulle vilja skippa nästan helt att sminka "huden"...
Har testat en MASSA olika "face wash" (vet inte vad det egentligen heter på svenska), varit till apteket 1 gång o frågat om bra medel, fått ansikts behandling & frågat av en kosmetolog om hjälp/råd (kosmetologen är min kusins flickvänn), varit skolhälsovårdaren 3 gånger & varit 1 gång till en läkare och fått antibiotika.
Problemet är att inget har hjälpt, är kanske inte världen nyttigaste vad jäller mat (har nog blivit bättre nu, men har en dålig relation till mat också...)
Tränar också ganska mkt :)
Och nu i somras förstod jag vitsen med aniktskräm också xD är på min andra ansiktskräm (den förra var VÄRDELÖS, och den jag har nu är SKITBRA!, och den kostade faktist bara lite över 5 € vid Halpa-Halli).
Japp, men ansiktskrämen jag använder nu har inga färgämnen & inga dofter eller det, så kan det vara så att min hud är känsligt eller nåt?
Och vad ska jag göra för att få bort acne ärr?
Min acne har nog börjat bli mindre, men jag har fått mer ärr, & porerna vid näsan och under ögonen syns MKT bättre nu (iaf tror jag det är porerna, det är svarta prickar...)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
25.11.2013
Hej!
Förlåt att det tagit några extra dagar att svara på din fråga, det är jätterusning med frågor här (över 200 på 2½ veckor!) och dessutom är vår kosmetolog på sjukledigt, men jag ska försöka samla ihop vad hon svarat på liknande frågor förr.
Men eftersom du provat på nästan allt finns det tyvärr inte så mycket nytt vi kan hjälpa med. Vi tycker att du ska gå tillbaka till läkaren och säga att det inte hjälpte, det finns ju massor av olika receptbelagda mediciner och salvor - ni måste kunna hitta en som hjälper dig också. Vi tycker också att du ska fråga/gå till kosmetologen på nytt så ni tillsammans kan hitta ett bra ansiktstvätt åt dig.
Vad bra att du hittat en bra ansiktskräm som funkar, det kan bra hända att de tidigare inte fungerat om de haft färgämnen och dofter i sig. Bäst att försöka använda så naturliga produkter som möjligt. Det är också bra att du tränar, eftersom det också påverkar huden.
Du har också rätt i att kosten påverkar huden, om du tex äter mycket chips, snabbmat, godis och choklad påverkas huden negativt av det, vilket du säkert redan vet. Vissa människor får också sämre hud av att äta mjölkprodukter, så det gäller att själv märka vad man kanske borde minska på.
Om dina acne ärr bara är ytliga, kan du försöka använda lätt peelande produkter, några gånger i veckan. Också A-vitamin salva hjälper huden att förnyas, så det kan hjälpa. För övrigt brukar ärren försvinna om en viss tid när huden läkt, om ärren bara är ytliga. Men om ärren är djupa, finns det tyvärr inga hemmaknep (annat än att sköta huden så bra som möjligt) för att få bort acneärr. När acnet avtar brukar huden själv "reparera" hudvävnaden en viss tid framöver, men i vissa fall lämnar det ändå synliga ärr efter acnen.
På privata kliniker och vissa kosmetologsalonger brukar de göra behandlingar som hjälper mot acne ärr. Det finns en rad olika metoder för att behandla acneärr. Vilken form av behandling beror på hur ärren ser ut och vilken hudtyp man har. Några vanliga sätt är olika typer av laserbehandling, fraxel och kemisk peeling. I de flesta fall får man inte bort ärren till hundra procent och behandlingarna är dessutom tyvärr ganska dyra.
Hoppas det blir bättre! Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott