Finnar vid snippan
26.06.2025
Hej,
Det är rätt vanligt för mig att få stora och inflammerade finnar kring blygdläpparna. De kommer och går.
Förra hösten fick jag dock en infektion av något slag. Jag kunde känna något hårt (ungefär som ett piller) vid blygdläppen. Jag tänkte följa med den och glömde sedan bort saken tills jag en dag tvättade mig med vatten och råkade röra området som tog så ont att jag skrek och sjönk ner på golvet. När jag sen funderade hade jag haft "bollen" i nästan ett halvår. Jag gick till gynekologen som misstänkte att det var infekterad lymfskörtel och fick antibiotika. Det hjälpte.
Nu den här veckan märkte jag att jag har två bölder på blygdläppen som båda tar ont. Dagen efter så börja båda två blöda. Dagen efter det minskade den ena på storlek varav den andra har blivit större. Det kliar supermycket och det tar jätteont. Jag antar att jag återigen ska följa med och se om det blir bättre? Men jag undrar också vad som kunde vara orsaken till att jag så ofta har inflammationer kring min snippa?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2025
Hej,
Jag vet förstås inte hur dina finnar ser ut, men finnar kan i princip uppstå var som helst på kroppen, därmed också i underlivet. En bidragande orsak till varför de uppkommer där är t.ex. att man rakar sig eftersom det ökar risken för inåtgroende hårstrån eller irritation vid hårsäckarna som ofta beter sig som finnar. En annan bidragande orsak som man sällan talar om är användningen av trosor av syntetmaterial (t.ex. trosor som helt och hållet är gjorda av spets eller annat syntetmaterial. Orsaken till varför dessa lättare orsakar finnar är att de är sämre på att leda bort fukt från huden. Så vissa tjejer upplever en helt klar förbättring inom några månader då de börjar använda trosor som är helt och hållet gjorda av bomull.
Även om jag förstår din tanke om att avvakta och se så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen på basen av de symtom du nu har. Det är nog bra om någon tar ställning till vad det är för bölder, i all synnerhet om de blöder. Det är möjligt att de "bara" är djupt liggande finnar, men ibland kan det ändå vara bra om man får en kur utskriven för att besvären skall försvinna. Klådan kan således vara en normal del av läkningsprocessen men det kan också tyda på att det fins någon form av obalans i underlivet som borde kollas upp.
Jag förstår att det du skriver i hemliga rutan gör dig upprörd och att du känner dig lurad, men hennes bemötande av dig handlade inte så mycket om att hon inte trodde på dig, utan snarare om att det tyvärr är väldigt vanligt att personer i förhållanden inte är ärliga med varandra och att det "plötsligt" kan dyka upp könssjukdomar i monogama förhållanden för att den ena parten inte har varit/är riktigt ärlig.I ditt fall är det inte så, men samtidigt är det någonting som hon behövde utesluta eftersom det faktiskt händer. Men jag har full förståelse för att det kändes som att du blev överkörd och att det är surt att själv behöva betala för det. Men nu vet vi iaf att det inte kan orsakas av detta, och det är bra att känna till.
Nu är det sommar och det kan alltid innebära lite problem då man försöker få hjälp inom den offentliga vården eftersom det är semestertider, men mitt råd skulle ändå vara att kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med barnmorskan där, så kan ni tillsammans komma fram till en plan.
Många kramar,
Tessi