Hemorojder
02.06.2025
Hej, jag tror att jag har hemoroider idag när jag var och bajsade så var det blod på pappret vad ska jag göra jag vågar inte säga till någon. Jag känner inga prickar men det var ett ställe som gjorde ont kan det bara vara ett sår eller vad ska jag ta mej till hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.06.2025
Hej,
På många ställen på nätet kan man läsa att blod i samband med avföring alltid är oroväckande, men så är nog inte fallet. Det är förhållandeis vanligt att det kan komma blod i samband med att man bajsar och det är i de flesta fall inte farligt, men det är bra att man ändå stannar upp och funderar över om men behöver göra någonting.
Det finns många saker som jag inte vet om dig som skulle göra det lättare för mig att svara på din fråga, t.ex. om du ofta har förstoppning eller trög mage? Om man ofta har förstoppning (eller helt tvärtom - så att man ofta har diarré) så måste man krysta mer då man går på toaletten och då uppstår det lättare hemorrojder. Dessa kan finnas antingen inne i ändtarmen eller vid ringmuskeln, i det senare fallet märks de då lättare eftersom de kan göra ont och bukta ut. Så börja med att känna efter vid din ändtarmsöppning. Om du känner ömhet eller svullnad där så är det sannolikt en hemorrojd. Om du inte känner av någonting på utsidan så kan det ändå finnas en hemorrojd högre upp i ändtarmen, men det kan också röra sig om en ytlig spricka i ändtarmen.
Jag vet ju inte hur mycket blod det rörde sig om, men jag tycker att du skall följa med situationen. Om du vet att du brukar ha förstoppning så rekommenderar ag att du försöker dricka mer vatten och äta lite mer fibrer för att underlätta situationen. Från apoteket kan du köpa en salva som heter Sheriproct Neo, som kan köpas utan recept. Ofta kan små hemorrojder försvinna av sig själva och med hjälp av salvan.
Men OM blödningen skulle fortsätta, så att du blöder vid varje avföring eller att smärtan inte ger med sig så skall du boka tid till en läkare. Jag vet att det kan kännas pinsamt att boka läkartid för en sådan sak men kom ihåg att läkare talar med patienter om hemorrojder ALLA dagar, så det är inget konstigt alls med det.
Jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram,
Tessi