Läroavtal
12.05.2025
Hej, kan man börja på läroavtal redan första året i optima? Jag ska börja på logistik och jag skulle helst inte vilja vara i skolan utan hellre på en arbetsplats. Och så undrar jag hur läroavtal riktigt fungerar. Hur gör man med de vanliga ämnena såsom modersmål och matte eller vad man nu har i optima?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
20.05.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Du funderar kring studier på Optima och hur det fungerar med läroavtal i praktiken. Det är jättefint att du redan nu reflekterat över detta och kommit fram till att läroavtal kunde vara det alternativ som passar dig bäst :)
Det är tyvärr svårt för oss att ta ställning till ditt enskilda fall, men jag rekommenderar att du ställer din fråga till Optimas egna frågetjänst på nätet. Du hittar den via denna LÄNK. Optima vidarebefordrar sedan din fråga till rätt ansvarsperson, som kan ta ställning till just din situation. Din fråga behandlas konfidentiellt.
Våga ställa dina frågor direkt till Optima, så får du svar på allt det du undrar över!
Kram, Lila