Stil
13.06.2025
Ja vet int riktit hu ja ska tänka. Ja ha mer å mer börja tycka om att ha långa kjolar mest svarta, å just nu känns de som bra å ja tycker om de. Men sen ha ja hört att de e nån modesak just nu att man ha långa kjolar å klänningar pga nå me ekonomin å att typ extremhögern? e mera populär (vet int kanske de bara e i usa), så ja vet int att e de som påriktit kläder ja tycker om eller påverkas ja av trender å sånt mer än va ja tror?? Fövirrad
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
16.06.2025
Hej!
Tack för din fråga. Som du redan vet är modetrender i konstant förändring, det finns de som menar att man kan se ett mönster i dessa trender som är kopplat till ekonomin och det politiska läget i världen. Även om det är en intressant observation och något man gärna får fundera lite på ska det inte hindra dig från att klä dig så som du vill.
Vi influeras (påverkas) mycket riktigt mer än vad vi tror av modetrender men så länge det inte påverkar oss själva, vår konsumtion eller vår personliga ekonomi på ett negativt sätt behöver man inte oroa sig. Skulle modetrender få dig att spendera orimligt mycket pengar eller bära plagg du inte är bekväm i skulle det vara en annan sak. Men nu har du uttryckligen hittat en stil som du verkligen gillar och som du känner dig bekväm med. I ditt fall skulle jag då kanske vila säga att du blivit inspirerad istället för influerad. Dessutom har det säkerligen funnits modetrender under ditt liv som du inte fattat tycke för. Då har du bevisligen en egen vilja och egna tankar som inte kan påverkas helt hur som helst.
Det är bra att vara medveten om att man kan påverkas av modetrender. Det är också jättebra att man funderar för sig själv ifall man verkligen gillar ett plagg innan man köper det.
I mina öron låter det som att du verkligen gillar långa, svarta kjolar och då ser jag absolut inget fel med att du klär dig så även om du fått inspirationen av dagens modetrend.
Hoppas det här var till någon hjälp.
Ha en skön sommar!
Rosanna