Utomkvedshavandeskap
20.12.2023
Hej! Jag är livrädd för utomkvedshavandeskap, har inga direkta symtom förutom en svag obehagskänsla nere till vänster. Men det är mest den psykiska rädslan som är
påfrestande. Den började egentligen först igår, låg sömnlös halva natten och grubblade, vågade inte somna för ja va rädd att ja int skulle vakna. Är så rädd att graviditeten ska vara ett utomlvedshavandeskap så de e de enda ja tänker på om dagarna, och har inte ens bokat första ultra ännu, de blir ju först kring vecka 12. Hela morgonen nu har jag haft en klump i bröstet och nästan tungt att andas av oro. Finns det möjlighet att slipp på ett tidigare ultra bara för att få lugnat nerverna? Eller ska man behöva gå å vara rädd tills man är i de veckor så man slipper på ultra? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.12.2023
Hej,
Jag hör att detta är väldigt tungt för dig och att det tar mycket av den energi du har att oroa dig över saken. Jag tror säkert att du har läst det mesta du kan komma över om utomkvedeshavandeskap, men vi skall ändå fundera över de viktigaste aspekterna.
Finns det någon specifik anledning till att du oroar dig över detta? Risken för utomkvedeshavandeskap är störst om man t.ex. har haft klamydia som varit obehandlad en längre tid, om man lider av endometrios eller har genomgått operationer i buken. stämmer något av detta in på dig? Jag vet att det är lätt för andra att helt enkelt konstatera att du inte skall oroa dig och att du kanske vet att din rädsla till stor del är obefogad. Det är mycket hormoner som är i omlopp i din kropp just nu och graviditeter är en tid då man känner sig väldigt sårbar eftersom det är så mycket som står på spel. Det är logiskt att du är rädd, och det kan förstärkas under graviditeter just därför att det är en tid då man "borde" vara glad och hoppfull. Det jag försöker säga är att det är helt normalt att vara rädd - men det betyder inte att det värsta kommer att hända. Din rädsla i sig är inte ett tecken på att någonting är fel, utan rädslan är bara en känsla.
Jag tycker att du skall kontakta din mödrarådgivning då du har möjlighet till det, så kan barnmorskan ta ställning till saken. Men det du själv kan göra redan nu är att lyssna på din kropp. OM du skulle få blödningar eller börja få kraftiga smärtor så uppsöker du läkare, men så länge du inte gör det så skall du lita på att din kropp gör det den skall göra. Det är normalt att man har olika känningar i magen under det skede du är just nu, eftersom det är nu som graviditeten börjar ta plats - men skillnaden mellan en normal graviditet och utomkvedeshavandeskap är att smärtan oftast är uttalad om graviditeten finns på ett annat ställe än i livmodern. Risken att dö till följd av utomkvedeshavandeskap är väldigt liten i Finland, ca 0,1% och i dessa fall är det rimligt att ro att de beror t.ex. på att kvinnan inte har uppsökt vård då hon har fått blödningar eller kraftiga smärtor. I regel görs det alltid en ultraljudsundersökning om en kvinna är gravid och börjar blöda - och då upptäcker man de fall där graviditeten är ektopisk.
Jag önskar att jag hade några magiska ord jag kunde säga till dig så du skulle få känna dig lugn. Försök ringa till mödrarådgivningen och sök stöd där, och lyssna på din kropp <3
Många kramar,
Tessi