Bajsar allt jag äter
27.08.2015
Hej. Det är så att varje morgon efter jag har ätit frukost så får jag diarré, typ som att jag bajsar ut det jag äter. Sen när jag äter eftermiddag, lunch osv så blir jag bajsnödig efter typ 5 minuter, men då är det inte diarre. Så min fråga är, är det nåt fel för att jag har frågat mina vänner ifall de händer på de men de säger nej. Och jag är ganska smal väger runt 40kg, är 162 cm och är 14 år (har vart undernärt hela mitt liv). Så vad kan detta bero på?? Tjej som är 14 år

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2015
Hej!
Det vore nog bäst om du talade med en läkare om det här. Det är inte ovanligt att behöva bajsa efter en måltid, men det låter inte så bra med diarrén. En läkare kan dels ställa mera noggranna frågor om vad du äter och hur din dag ser ut och kanske på basen av det få någon idé om förklaring, dels kan hen skicka dig på labbprover som kan visa ifall du exempelvis har någon födoämneskänslighet eller -allergi. Laktos är ofta en orsak till problem med magen, men det finns flera andra saker som du kan reagera på. Utan test och att veta exakt vad du äter när är det svårt att veta.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott